קרנות פנסיה וקרנות ההשתלמות נמנות על מכשירי החיסכון הנפוצים ביותר בישראל, כאשר קרנות הפנסיה מיועדות לטווח ארוך לגיל פרישה, ואילו קרנות ההשתלמות לרוב מכוונות לטווחים בינוניים. חשוב לדעת כי הקרנות הפועלות בשוק נבדלות זו מזו במגוון פרמטרים כגון דמי הניהול, מסלולי ההשקעה והתשואות, דבר שבהחלט מתבטא בכספים שיעמדו לרשותכם בעתיד. יחד עם זאת, חלק גדול מהציבור אינו יודע איך בוחרים קרנות פנסיה והשתלמות, ובנושא זה יעסוק המאמר הבא.

כמה מילים על קרנות הפנסיה

החיסכון הפנסיוני הוא הגדול והחשוב ביותר שלנו ומטרתו היא להבטיח את איכות החיים בשנות הפרישה. מדובר בקופה הצוברת כספים שמופרשים על ידי השכיר ומעסיקו (כיום חלה גם חובת הפרשה לעצמאיים), כאשר בסיום תקופת החיסכון (לרוב גיל הפרישה) מתחילים לקבל את הכסף כקצבה חודשית עד לסוף החיים. מלבד לימי הזקנה, בקרנות פנסיה מבטחים גם מפני מוות, נכות ואובדן כושר עבודה.

קרנות פנסיה חדשות שרק אליהן ניתן להצטרף ב- 26 השנים האחרונות, מאפשרות לבחור בין מספר מסלולים ביטוחיים עם תוכנית מקיפה. לדוגמא, ניתן לבחור במסלול בו הכספים שנחסכו מחולקים בצורה שוויונית בין קצבת נכות, פנסיית שארים ופנסיית הזקנה. כמו כן, ניתן לבחור במסלול המציע את הכיסוי הביטוחי הגבוה ביותר שאפשר למרכיבי שארים על חשבון החיסכון לקצבה, או במסלול המגדיל למקסימום את הכיסוי לנכות על חשבון השארים. וישנם מסלולים נוספים שבכל אחד מהם מושם הדגש על מרכיב אחר.

בחירה נכונה של קרן פנסיה

לאור העובדה שאנשים רבים מגיעים לגיל הפרישה עם קצבה נמוכה משמעותית ממה שיכלו להשיג, ברור שישנה אי הבנה לגבי בחירה מושכלת הקרנות. לפניכם שני הפרמטרים העיקריים שצריכים להנחות את הבחירה: 

דמי ניהול

בקרנות פנסיה חדשות יכולים לגבות דמי ניהול של עד 0.5% מהצבירה ועד 6% מההפקדות, אם כי לרוב השיעורים נמוכים יותר. למעשה, כל קרן גובה דמי ניהול אחרים וזהו נושא שחשוב מאוד לבדוק מאחר שהפרשים של כמה עשיריות האחוז לאורך עשרות שנות חיסכון, יתבטאו במאות שקלים לכאן או לכאן בקצבה החודשית. שימו לב: לחוסכים צעירים עדיף לבחור קרנות שדמי הניהול שלהן נמוכים יותר על הפקדות יחסית לצבירה, ואילו עבור חוסכים וותיקים ההיפך הוא הנכון.

אם כבר יש לכם חיסכון פנסיוני, ולאור סקר שביצעתם החלטתם לעבור לקרן עם דמי ניהול נמוכים יותר, התהליך אינו מורכב במיוחד, אינו כרוך במיסוי ואינו משפיע על הכספים שנצברו או על זכויות אחרות. יחד עם זאת, מה שעשוי להשתנות הוא הרכיב הביטוחי בהתאם למסלול החדש. לכן זוהי גם הזדמנות לבחון את התוכנית המקיפה שאתם מעדיפים, השמה דגש על המרכיב הביטוחי, על הקצבה או השארים.

בכל מקרה, לפני שאתם עוברים כדאי לפנות אל הקרן הנוכחית ולהסביר מדוע אתם שוקלים לעזוב. ייתכן מאוד שיבואו לקראתכם ויפחיתו את דמי הניהול, ובמילים אחרות יש לכם כוח לנהל מו”מ ושווה לנצל אותו. זכרו שמותר לכם לבחור באופן חופשי בין הקרנות ושלמעסיק אסור לכפות עליכם את הבחירה.

ביצועי הקרן

קרנות פנסיה משקיעות באפיקים שונים של שוק ההון, כגון אג”ח ומניות, וכן בנכסים לא סחירים שפחות מושפעים מתנודות השוק. בנוסף, לקרנות מותר להשקיע באג”ח מדינה ייעודיות המבטיחות תשואה של 4.86% לאורך זמן, כאשר שיעור ההשקעה המותר משתנה לפי גיל החוסך. בהתאם ליכולות של מומחי הקרן מושגות לאורך זמן תשואות שונות, כאשר אפילו הפרש של אחוז אחד יכול להביא עם השנים להבדלים של אלפי שקלים בקצבה החודשית.

מכאן שישנה חשיבות גדולה להשוואה בין ביצועי הקרנות, אפילו יותר מדמי הניהול. מצד שני, יש חשוב לזכור כי התשואות גם משקפות את מידת הסיכון. למשל, מסלול יותר שמרני המתמקד באג”ח יביא לרוב לתשואות נמוכות יותר, אך פחות יסכן את הכסף שלכם לעומת מסלול בסיכון בינוני המשלב יותר מניות והשקעות אחרות. 

אם כן, לאור השוואת הביצועים ודמי הניהול יש לבחור את הקרן, ולקחת בחשבון את העדפות הסיכוי-סיכון ואת הגיל שלכם. לחוסכים צעירים שווה לקחת יותר סיכון כדי להגדיל באופן מהיר את החסכונות, ואילו לחוסכים מבוגרים עדיף לשמור על מה שכבר הושג במסלולים יותר יציבים ושמרניים.

ומה עם קרנות ההשתלמות?

קרנות השתלמות משמשות את הציבור בעיקר לחיסכון לטווח בינוני, אולם רבים ממשיכים להחזיק בהן עד לגיל פרישה. למעשה, מדובר כיום במכשיר ההשקעה היחיד לטווח בינוני עם פטור ממס, ממנו ניתן ליהנות כעבור 6 שנים מיום תחילת ההפקדות, או אחרי 3 שנים אם תשתמשו בכסף למימון לימודים, או שהגעתם לגיל פרישה. יחד עם זאת, מדובר בפטור הניתן רק על הפרשות שעד תקרה מסוימת, ומעליה חל מס רווחי הון של 25% ריאלי. 

ראוי להדגיש כי לשכירים נפתחות קרנות רק על ידי מעסיקים המחויבים לכך לפי הסכם קיבוצי או צו הרחבה. ההפרשות עומדות על 2.5% מצד העובד ו- 7.5% מצד המעסיק מתוך “השכר הקובע, כאשר התקרה המזכה ממס עומדת על 1,540 ₪ בחודש. זוהי גם התקרה לעצמאים אך הם יכולים להפקיד בצורה גמישה מאוד (למשל הפקדה שנתית חד פעמית), ובכלל – מותר להם לפתוח קרן בעצמם. עצמאים גם נהנים מכך שההפקדה נחשבת להוצאה מוכרת עד תקרה של 11,836 ₪ נכון ל- 2021. יחד עם זאת, הפקדה לקרן השתלמות אינה פוטרת את העצמאי מהפקדות לפנסיה.

איך בוחרים בין קרנות השתלמות?

לקרנות ההשתלמות יש כמה יתרונות מהותיים כגון הטבות המס, האפשרות למשיכה הונית, הורשה של כספים למוטבים וקבלת הלוואה מול הכספים הצבורים בתנאים נוחים מאוד. בתוך כך, הקרנות מציעות מגוון מסלולי השקעה החל במסלולים סולידיים ועד למנייתיים, ולכן בדומה לקרנות הפנסיה יש להשוות בין ביצועי הקרנות תוך התייחסות למרכיב הסיכון. 

מבחינת דמי הניהול, הם נעים לרוב בין 0.4% ל- 0.8% וכאמור כדאי לבחור בקרן המציעה את העלויות היותר נמוכות. יחד עם זאת, אין זה נדיר שדמי ניהול נמוכים מעידים על קרן שאינה מביאה תשואות יפות, וכפי שראינו לעיל התשואות חשובות יותר מדמי הניהול. לפיכך, יש לבחון תחילה את ביצועי הקרנות לאורך 5 השנים האחרונות ולשים לב שמשווים בין קרנות מאותה רמת סיכון (אג”ח, כללי, מניות וכדומה). עוד כדאי להסתכל על מדד שארפ, כלי הבודק את איכות ניהול ההשקעות בקרן על ידי נוסחא המחשבת את התשואות שהושגו, את רמת הסיכון ואת סטיית התקן. תוצאה גבוהה של מדד שארפ מעידה על ניהול איכותי בקרן, ולהיפך.

אם כן, בבחירת קרנות השתלמות תנו דעתכם על רמת הסיכון המועדפת (ככל שאתם יותר צעירים כך ניתן להעז יותר), על שאיפות התשואה שלכם, על דמי הניהול ובעיקר על הביצועים המשתקפים בתשואות בשנים האחרונות ובמדד שארפ. כמו כן, שימו לב להיקף הנכסים שהקרנות מנהלות, כאשר היקף נכסים גדול מעיד על קרן מצליחה לאורך זמן. ולבסוף, זכרו שאם כבר יש לכם קרן השתלמות תוכלו לעבור בין גופים או בין מסלולים באותו גוף מנהל, בלי קנסות, בלי מס ובלי לוותר על הוותק שכבר צברתם.

עושים בחירה חכמה 

בחירה חכמה של קרנות פנסיה והשתלמות חשובה ביותר לרווחה הכלכלית של התא המשפחתי בטווח הבינוני ועד הארוך. אמנם ניתן לבצע את ההשוואות לבד באמצעות אתרים ייעודיים ברשת, אך מומלץ גם לקבל סיוע מקצועי כדי לדעת שעשיתם את הבחירה הטובה ביותר. המתכננים הפיננסים של נטו תכנון פיננסי יעזרו בבחירת הקרנות והמסלולים הכדאיים לאור היכרות מעמיקה עם הצרכים והשאיפות שלכם, ויגבשו את אסטרטגיה פיננסית אופטימאלית לניהול הנכסים בהתייחס לכלל אפיקי ההשקעה והחיסכון האפשריים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר