בשנת  2015 התקיימה בפריז ועידת אקלים גלובלית אשר היוותה נקודת מפנה בהתייחסות הכלל אנושית לנושא אפקט החממה. יותר ויותר מדינות הביעו נכונות להרים את “הכפפה הסביבתית” ולגבש ‘מדיניות ירוקה’ של הפחתת שימוש במקורות מזהמים (כגון פחם, גז ודלקי מאובנים) ואימוץ הולך וגובר של מקורות אנרגיה ידידותיים (אנרגיה סולארית, אנרגיית רוח, אנרגיית מים ואנרגיה גיאותרמית). 

ביוני 2020, בעקבות אותה הועידה, הכריז שר האנרגיה – מר יובל שטייניץ, על הצבת יעד לאומי-סביבתי שאפתני: להפיק עד 30% חשמל באמצעות אנרגיות ירוקות עד לשנת 2030. שלושה חודשים לאחר מכן, לאור התעוררות עולמית גוברת בתחום האנרגיות המתחדשות, הושקו בבורסה הישראלית  מדדי אנרגיה חדשים: מדד ‘ת”א קלינטק’ המורכב מ-12 מניות עם שווי שוק כולל של 39 מיליארד שקלים, ומדד ‘אקלים נקי מדלקים פוסיליים’ המורכב מ-112 מניות עם שווי שוק כולל של 643 מיליארד שקלים.

*הנתונים נכונים ליום המסחר 29.3.2021. 

באוקטובר 2020 אומץ המתווה הירוק של ישראל בהחלטת הממשלה 465, ואלו הם עיקריה (כלשונם):

  • “הממשלה רושמת לפניה את החלטת שר האנרגיה על עקרונות המדיניות שלפיהם עד שנת 2030 30% מייצור החשמל יהא מאנרגיה מתחדשת, בעיקר מבוססת שמש ומקצתה רוח, ומחליטה לעדכן בהתאם את היעדים לייצור מאנרגיה מתחדשת הקבועים בהחלטת הממשלה מס’  542 מיום 20.09.2015  (להלן – החלטה 542) בנושא “הפחתת פליטות גזי חממה וייעול צריכת האנרגיה במשק”.
  • “להטיל על שר האנרגיה לבחון עד ליום 31.12.2024 את עדכון יעדי ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות לשנת 2030, וזאת בהתאם לסמכותו על פי סעיף 57א לחוק משק החשמל”.
  • “להטיל על משרד אנרגיה, בתיאום עם אגף תקציבים במשרד האוצר, לבחון הקמת קרן הלוואות לתכנון וביצוע של התקנת מערכות אנרגיה מתחדשת ואגירה על מבנים בהתאם לקריטריונים מקצועיים שיקבעו המשרדים, זאת, על מנת לעודד הקמה של אנרגיה מתחדשת ולקדם את יעד האנרגיות המתחדשות של 30% עד לשנת 2030. תוצאות הבחינה יוצגו לממשלה בתוך 90 יום”.

מדיניות ה”גרין דיל” של ג’ו ביידן

בתאריך 20.1.2021 הושבע מר ג’ו ביידן לנשיאות ארה”ב. בטרם נבחר בפועל, הוא דאג להפיץ את “משנתו הירוקה” תחת כל עץ רענן: להשקיע טריליוני דולרים בפיתוח תשתיות ירוקות ולהחזיר את ארה”ב אל הסכמי האקלים של פריז אשר מהם פרש טראמפ בנובמבר 2020. מעבר לזה, ביידן מאמין כי השקעה באנרגיה ירוקה תוכל לסייע בשיקום הכלכלה האמריקנית דרך יצירת מספר רב של מקומות עבודה חדשים. בטווח הרחוק, שאיפתו של ביידן היא שעד לשנת 2050 אמריקה תתנתק לחלוטין מהתלות במקורות מזהמים ותהפוך למנהיגת האקלים הבלתי מעורערת של העולם. מתוך כך, בשבוע האחרון (23.3.2021) ביידן הזמין כ- 40 ראשי מדינות, כולל את ראש הממשלה הישראלי לוועידת אקלים מיוחדת אשר תוקדש כולה לנושא ההתחממות הגלובלית.  כוונותיו הסביבתיות של ביידן החלו להכות “גלים ירוקים” ברחבי הגלובוס, כאן אצלנו למשל, חברת ‘מגדל’, בין תאגידי האחזקה הציבוריים הגדולים בארץ, התחילה להתמקד בתחום האנרגיה הירוקה:

  • לפני מספר חודשים מגדל השיקה את קרן הסל MTF index ReEnergy אשר תעקוב אחר ביצועיו של מדד האנרגיהRENEABLE ENERGY INDEX  אשר רשם ב-12 החודשים האחרונים עלייה פנומנלית של 133.07%. 
  • בחודש שעבר דווח על כך כי מגדל השקיעה כ-100 מיליון ₪ בחברת האנרגיה הישראלית “נופר אנרג’י”, פורסם לאחרונה כי החברה חתמה עסקה בלעדית עם ענקית כלי הרכב החשמליים “טסלה” לרכישת מערכות אגירה אשר תאפשרנה להקים מערכות סולאריות להפקת חשמל נקי בהספק של 150 וואט. עסקה זו עשויה לייצר ל”נופר אנרג’י” הכנסות של כ-50 מיליון ₪ בשנה ממכירת חשמל ועוד 10 מיליון נוספים מתחזוקה. 


*הנתונים נכונים ליום המסחר 29.3.2021. 

מלבד ארה”ב וישראל, ראוי לציין גם את גרמניה אשר כבר היום מסוגלת להפיק כ-40% חשמל מאנרגיות ירוקות מתחדשות ואף מעודדת אזרחים לרכוש רכבים חשמליים, תוך הענקת מענק מיוחד של לא פחות מ-9,000 אירו לשם כך. 

האם עכשיו הוא הזמן הנכון להשקיע באנרגיה ירוקה? 

ובכן, נתחיל מזה שבהשוואה לסקטורים אחרים כמו תיירות, תעופה ופיננסים, סקטור האנרגיה היה בין הבודדים אשר צלח בגאון את משברי הקורונה ואף הצליח להתפתח ולנסוק במהלכו. להזכירכם, במהלך 2020 הושקו 2 מדדי אנרגיה ובנוסף מדד ‘ת”א תשתיות אנרגיה’, הבנצ’מארק המייצג של 20 מניות מובילות בענף, הצליח לסכם שנה ירוקה עם עלייה כוללת של 9.38% תשואה. חוץ מזה, בסיכום גלובלי, היקף ההשקעות באנרגיות מתחדשות הגיע בשנת 2020 ל-501 מיליארד דולרים כאשר שנה לפני כן הוא הסתכם ב-300 מיליארד דולרים שזו עלייה של 60%! 

השילוב של נהירה כלל עולמית לעבר אנרגיות מתחדשות, נשיא אמריקאי שדוגל במדיניות “גרין דיל” ובכלל ההבנה הבסיסית כי אנרגיות מסורתיות תסתיימנה יום אחד, בהחלט יכולות להדליק עבורכם “נורה ירוקה” בוהקת באשר לאופציה לשלב את אפיק האנרגיה הירוקה בפורטפוליו המסורתי הקיים. 

עכשיו הוא הזמן לגלות כיצד להתחיל ליצור השקעות אלטרנטיביות במהפכה הירוקה!

פנו עוד היום אל ‘נטו תכנון פיננסי’ ותיהנו מייעוץ וליווי מקצועי בדרך לבצע את ה”השקעה הירוקה” הראשונה שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר