נכסים ומקורות הון שנצברו במהלך השנים ומתוכננים לעבור לדורות הבאים עשויים להוות אתגר מורכב הנוגע באספקטים פיננסיים, משפטיים, מיסויים ולא אחת גם אישיים. כאשר מדובר במשפחות אמידות, המחזיקות בהיקפי הון משמעותיים, מתחדד הצורך בתכנון מוקדם על מנת להבטיח את העברתם באופן אפקטיבי תוך התייחסות לשיקולי המס בצד הוראות החוק. איך מתבצעת העברת ההון לדור הבא? איך מגנים על הירושה ומהם הטיפים החשובים בתהליך? לפניכם מאמר חובה עם כל התשובות לשאלות הבוערות בנושא העברת עושר בין דורי.

עשרות שנים של עמל מתנקזים לעיתים לרגע בו צריך להחליט על מפת חלוקת ההון המשפחתי ליורשים. אופציה נפוצה הינה באמצעות צוואה, המשמשת כמסמך משפטי המחייב את העברת הנכסים והרכוש כפי שנקבע במסגרתה. הורשת הנכסים באמצעות צוואה מתאימה בעיקר למשפחות המבקשות לחלק את הרכוש בצורה מסוימת וחד-פעמית. עם זאת, צוואה לא מייצרת מענה אמיתי עבור משפחות המבקשות להעביר את עושרן באופן אפקטיבי יותר לדורות הבאים, כלומר תוך התייחסות למכלול ההיבטים המיסויים, המשפטיים ודומיהם, ולעיתים בדרישה שהעברת הירושה תהלום גם את חזונם.

ברוב המוחלט של המקרים, תהליך של תכנון פיננסי מקדים הוא הפתרון האידיאלי, הכולל בין היתר, איתור ומיפוי כלל מקורות ההון, הגדרת הצרכים והדרישות, ביצוע תכנון מס יצירתי תוך התחשבות באספקטים משפטיים ויתר האלמנטים העוטפים את תהליך העברת העושר. כאשר מדובר במשפחה עתירת הון, הצורך מתחדד והאתגר הופך מורכב עוד יותר, כזה הדורש עירוב של גורמי מקצוע נוספים שיבטיחו ניתוב הכספים בצורה מיטבית תוך מניעה של זליגת הון. יתרה מכך, במקרים בהם ישנה גם העברת המושכות בניהול העסק המשפחתי ליורשים, נדרש אז לבחון את המהלך מכל זווית כדי להעביר את זכויות הניהול כראוי.

הבעיה – והפתרון 

מעת לעת במקרים רבים צצים סיפורים על מחלוקות בתוך המשפחה הנוגעים באופן חלוקת הירושה, כאשר ברוב המכריע של המקרים אלה נובעות מרצונות סותרים של המשפחה באשר לחלוקת ההון או סכסוך בין היורשים באשר לנתח הכלכלי שכל אחד יזכה לקבל. אלא שמלבד מחלוקות שעשויות להתעורר עם ההחלטה על אופן העברת העושר בין הדורות, ישנה עוד שורת היבטים שנדרש לבחון כדי להבטיח העברה אופטימלית של הנכסים. 

ראשית, הבעיה העיקרית היא חוסר היכולת של משפחות רבות בישראל, לרוב מהמעמד הסוציו-אקונומי הגבוה, לנהל את התהליך באופן עצמאי ומבלי לטעות בדרך – וכל שגיאה עלולה להסתכם בזנק כלכלי אדיר, בייחוד אם מדובר בהעברת נכסים משמעותיים, כדוגמת נדל”ן, עסקים וכיוצא בזה. אותן משפחות נדרשות לשמור על הערך הכלכלי במסגרת הורשת הנכסים ולכן הפתרון נעוץ בסיוע וליווי צמוד של איש מקצוע מיומן, המסוגל לפעול באינטגרציה ולספק מענה כולל לכל אותן הסוגיות (משפטיות, פיננסיות, מיסוייות וכו’) שעשויות להשפיע במידה רבה על ערך ההון. 

כך לדוגמה, כבר בשלבים מוקדמים יש להכריע באשר למסלול ההורשה של הכספים הצבורים בפנסיה. המשמעות היא כי כל פורש לפנסיה מחויב לבחור מה יהיה מסלול ההורשה שלו, כך שזה הנבחר ייקבע האם תהיה זכאות ולמי בקבלת כספי הפנסיה, כולה או חלקה, לאחר מות הפנסיונר. ההחלטה הזו צריכה להתקבל מבעוד מועד תוך התחשבות בתמונה הרחבה כדי להחליט איזה מסלול יטיב עם המשפחה כחלק מהליך ההורשה – ושם נמצא המתכנן הפיננסי כדי לבחון את משוואת היתרונות והחסרונות בכל מסלול. 

בצד זאת, לא רק עניינים “טכניים” מעורבים בתהליך העברת עושר בין דורי אלא גם מערכת צרכים ורצונות של כל אחד מבני המשפחה, שנדרש לתת להם מענה. כך לדוגמה, בין היתר, ישנן משפחות המבקשות להעביר את הנכסים בצורה הדרגתית ולאורך השנים לדורות הבאים כדי לשמור על איזון פיננסי ולא לתת “יותר מדי ומהר מדי”, שגם לכך עשויות להיות לעיתים השלכות. 

כמו-כן, משפחות המנהלות עסקים ורוצות להבטיח כי העברת המושכות לדור הבא תשמר את יציבות העסק, מחויבות לעשות זאת בקפדנות ובחוכמה. אלו מחייבים התערבות של גורמי מקצוע, בראשם מתכנן פיננסי, הבקיא בתחום ומחזיק בכלים המעשיים לזיהוי הצרכים ומתן מענה לכל הסוגיות שעשויות לצוץ. 

מתכנן פיננסי – הסנטר של תהליך העברת עושר בין דורי

מתכנן פיננסי נוטל את התפקיד המרכזי בכל הנוגע לגיבוש האסטרטגיה להעברת נכסי ההון, זאת בהלימה מדויקת לצרכי ודרישות המשפחה. בשלב הראשון, מתקיימת פגישת היכרות עם בעלי ההון, להבין את צרכיהם, למפות את מקורות ההון בבעלותם ולבסוף לנתח את האתגרים הניצבים כחלק מתהליך העברת העושר ליורשים. אותם אתגרים עשויים להתנקז לעניינים מיסויים, בירוקרטיים או משפטיים, כמו גם סוגיות של שותפויות בנכסים עם גורמים חיצוניים, זכויות חלקיות והרשימה עוד ארוכה.

בשלב הבא, המתכנן מגבש מתווה עבור המשפחה לחלוקת ההון, כאשר נלקח בחשבון עניין תזמון העברת הנכסים (באופן מידי או בהדרגה במשך השנים), מיקסום הערך הכלכלי ונטרול עלויות. כאשר מדובר בהיקפים משמעותיים, המתכנן לרוב מערב מספר גורמים מוסמכים, בניהם עורכי דין, יועצי מס ויתר אנשי מקצוע בהתאם לצרכים והאתגרים. המתכנן למעשה הוא הגורם המרכז בכל החזיתות עד ליצירת תמונה מלאה ותוכנית מסודרת להורשת הנכסים הכלכליים. 

בשלבים המאוחרים יותר, כאשר התוכנית מגובשת וניתן מענה לכל הדרישות, המתכנן ממשיך ללוות את המשפחה באופן צמוד, מעודכן בהתפתחויות ומוודא כי הדברים מתבצעים כראוי. המתכנן למעשה נוקט בגישה פרו-אקטיבית ומתפקד כגורם האחראי למניעת טעויות כלכליות ופתרונות יצירתיים. זהו למעשה איש האמון של המשפחה לאורך כל התהליך ונמצא בקשר עם עו”ד ואנשי המקצוע עד להשלמתו. 

מתי רצוי להתחיל ולתכנן העברה בין דורית?

רצוי לבצע את השלבים הראשוניים של תכנון ההורשה בגיל מבוגר (סביב שנות ה-60) אם כי לא מאוחר מדי, זאת במטרה לאפשר מרחב תמרון והתקדמות בצורה מושכלת ומבוקרת. כמו כן, כאשר ההורים עדיין צלולים ומעורבים בהליך, הם יכולים להטמיע את הערכים שהיו רוצים ולהתחיל להכווין את היורשים איך יהיה נכון להתנהל ביום שהם ייפרדו מהם לעולם שכולו טוב.

לסיכומו של עניין, תכנון מקדים וגיבוש אסטרטגיה העברת עושר בין דורי בליווי מתכנן פיננסי, מבטיחה כי התהליך ייעשה בצורה אפקטיבית וחכמה תוך נטרול שגיאות כלכליות וקבלת החלטות אמוציונאליות. קבוצת נטו תכנון פיננסי מחזיקה בוותק וניסיון מצטבר של עשרות שנים בניהול מקצועי של העברת עושר בין דורי ומזמין גם אותך לפגישת היכרות ללא התחייבות כדי להבין איך להעביר את המושכות הפיננסיות בצורה מיטבית לדורות הבאים. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר