מגמת ההשקעות במכשירים אלטרנטיביים צמחה בשנים האחרונות בקצב מסחרר ומסתמנת כאחת המהפכות הגדולות שעולם ההשקעות המסורתי חווה. אם עד לא מזמן היה מדובר בתחום הפונה בעיקר למשקיעים אמידים, בתקופה האחרונה גם משקיעים מן השורה זוכים להיחשף לאפיק המציע שלל מכשירי השקעה המספקים גיוון אמיתי של תיק ההשקעות לצד פיזור סיכונים רחב, ללא כל תלות בתנודות השווקים. הנה מאמר חובה עם מה שצריך לדעת על עולם ההשקעות האלטרנטיביות – שכל משקיע חייב להכיר.

עד השנים האחרונות תיק השקעות סטנדרטי היה מורכב ממכשירי השקעה מסורתיים בדמות מניות, אגרות חוב ולעיתים גם נכסי נדל”ן, אלא שהשנים האחרונות הן בסימן מהפכה בכל הקשור לבניית תמהיל ההשקעות. מדובר על תחום ההשקעות האלטרנטיביות המציע למעשה מכשירים פיננסיים המאפשרים חשיפה למגוון מגזרי פעילות, בין היתר תשתיות, קרנות ונכסי נדל”ן מקומיים ומעבר לים, הלוואות חברתיות (P2P), קרנות חוב (Private Debt), קרנות גידור ועוד, זאת מבלי שנכסי השקעה אלו מושפעים ותלויים בתנודתיות השווקים.

הנקודה של חוסר הקורלציה לשוקי ההון באותם מכשירי השקעה חשובה באופן כללי אך בייחוד בתקופה הנוכחית, המאופיינת באי וודאות שמשחקת תפקיד מרכזי בתנועת השווקים שמאותתים על רגישות יתרה לכל התפתחות. זו בהחלט נגזרת של ממדי הנזק שהשית משבר הקורונה, שטרם התבהרו, לכלכלות העולם ולכן פיזור סיכונים גם למכשירי השקעה אלטרנטיביים הוא אלמנט חשוב מאין כמוהו – בתקופה רגישה זו ובאופן כללי כאמצעי לפיזור השקעות חכם. 

 

השקעות אלטרנטיביות – מענה הולם למצבי השוק המשתנים

רבות דובר על חשיבות אלמנט פיזור ההשקעות והצורך בנטרול הסיכונים אל מול תנודתיות השווקים הפיננסיים אלא שפתרון אמיתי כמעט ולא היה. השנים האחרונות היו בהחלט בשורה ששינתה את התמונה. מגמת ההשקעות האלטרנטיביות הפכה תוך מהרה לאחת מזירות ההשקעות המבוקשות ביותר בעולם המאפשרת חשיפה לענפים וחברות בעלות פוטנציאל תשואה גבוה. 

ערוצים אלו אמנם היו בעיקר נחלתם של הגופים המוסדיים והמשקיעים ה”כשירים” שזיהו כי מדובר במנוע צמיחה מרכזי של עולם ההשקעות ובהתאם היו הנהנים הכמעט בלעדיים מגריפת רווחים נאים על אותן השקעות, אבל בתקופה האחרונה מסתמן שינוי מגמה גם בעניין זה. רף הכניסה לאותן השקעות יורד באופן הדרגתי (אם כי עדיין מדובר לרוב בסף התחלה גבוה יחסית) ופותח חלון הזדמנויות גם למשקיעים מן השורה לאמץ את אסטרטגיית ההשקעות של המשקיעים ה”כבדים” ולהרחיב את תמהיל ההשקעות. 

 

היצע כמעט בלתי מוגבל של נכסי השקעה 

סוגי השקעות אלטרנטיביות הם כאמור מגוונים ופותחים למשקיע כמעט כל דלת להשקעה במגזרי הפעילות השונים. אחד הבולטים מבניהם הוא ללא ספק סקטור הנדל”ן הלוהט שנוכח מגמת ההשקעות החדשניות שינה כמעט את כל חוקי המשחק שהכרנו – אם בעבר היה נדרש לרכוש נכס נדל”ן או לחילופין להשקיע בניירות ערך של חברה כלשהי בענף, ההיצע היום רחב הרבה יותר ומאפשר השקעה בקרנות נדל”ן הפועלות בסגמנטים שונים בענף ומגלמות פוטנציאל תשואה מרשים. 

כך לדוגמה, קרנות חוב בנדל”ן הן למעשה אפיק השקעה סולידי יחסית המאפשר לכל אחד להשקיע את הכספים בקרן המתמחה במתן הלוואות חוץ-בנקאיות למגוון השקעות נדל”ן, החל מהעמדת אשראי לחברות נדל”ן יזמיות וחברות הפועלות בתחום הנדל”ן המסחרי והלוגיסטי, שממשיכים להפין עוצמה בשנים האחרונות. 

לרוב, אותן קרנות מעניקות את המימון לחברות ויזמי הנדל”ן לאחר הליך חיתום קפדני ובתמורה לשעבוד הנכסים לטובת הקרן. כך נוצר מצב שההשקעה מגובה בבטוחות המאפשרות למשקיעי הקרן לזכות בכריות ביטחון – ובהתאם בהשקעה בעלת פרופיל סיכון נמוך יחסית. אופציה נוספת בחשיפה מעניינית לתחום הנדל”ן מתאפשרת על-ידי השקעה ישירה בקרנות נדל”ן יזמיות שהן עצמן מקימות פרויקטים באזורי ביקוש, ולמשקיע מוענקות זכויות בנכסים באופן יחסי לחלק בהשקעה. 

חשוב להדגיש, השקעה זו תלויה במידה כמעט מוחלטת ביכולת הקרן ומומחיותה לבצע את הפרויקט בהצלחה ולבצע את מכירתו או השכרתו כנס מניב, כך שתגולם תשואה נאה על ההשקעה. השקעה זו אינה מושפעת כלל ממצבי השוק המשתנים ומאפשרת למשקיעים להיחשף להשקעות נדל”ן מסקרנות בסכומים נמוכים בהרבה בהשוואה לרכישה ישירה של נכס. עם זאת, ראוי לציין כי כל השקעה דורשת בחינה סלקטיבית ומעמיקה של כל ההיבטים – אמינות החברה, זהות השותף הכללי, מקצועיות, ניסיון וכמו-כן באשר להיבט המיסוי שעשוי לעיתים לשנות את התמונה ביחס לאטרקטיביות ההשקעה. 

 

גובר התיאבון להשקעות האלטרנטיביות 

בשונה כאמור מהשקעות בורסאיות הכפופות לתנודות השוק, השקעות אלטרנטיביות הן למעשה זירת השקעה נפרדת ללא מתאם מובהק לתנועת שוקי ההון. היכולת של התחום לספק למשקיעים פיזור אמיתי בתיק ההשקעות ויציבות לאורך זמן עושים את שלהם. בשנים האחרונות הגופים המוסדיים מדווחים על אימוץ אסטרטגיות השקעה במסגרתן היקפי ההשקעות בתחום האלטרנטיבי הולכים וגדלים מתוך הבנה כי מדובר ביצירה של עוגן כלכלי בתיק ההשקעות. 

מגמה זו לא פוסחת גם על המשקיעים הפרטיים שאחרי שנים שמצאו עצמם מוגבלים באפשרויות ההשקעה מזהים כי מדובר בתחום מסקרן המספק שלל השקעות אלטרנטיביות בישראל ומעבר לים עם פוטנציאל תשואה גבוהה, לעיתים בסיכון נמוך ביחס להשקעה באפיקים המסורתיים, בייחוד בהשוואה לניירות הערך. 

חשוב לציין, השקעות אלטרנטיביות לא נועדו בהכרח להחליף את החלק הארי התיק ההשקעות, לרוב בדמות מניות ואגרות חוב, אלא להפחית את המשקל של אותם נכסים ולאזן את תיק ההשקעות באמצעות מכשירים חלופיים עם מתאם נמוך לבורסה ופיזור הכספים בין אפיקי ההשקעה השונים (Asset Class).

 

נורות אזהרה

תחום ההשקעות אמנם צומח בקצב מואץ ואין ספק כי מדובר בעולם חדשני שימשיך באותה מגמה במרוצת השנים אלא שגם כאן, בדומה לכל השקעה, חשוב להבין לעומק מספר פרטמרים נוספים שיבטיחו עד כמה שניתן את ניהול השקעות אלטרנטיביות בצורה בטוחה וחכמה. כך לדוגמה, יש להבין את מבנה ההשקעה – החל מרמת נזילות הכספים, תחנות היציאה ועד בדיקת נאותות של החברה בה מבקשים להשקיע כדי להבין האם זו בעלת מוניטין מוכח או מפוקפק. 

מעבר לכך, קרנות השקעה אלטרנטיביות עשויות לדווח על רווחיות גבוהה ופעילות עסקית מוצלחת אך מנגד אינן עומדות בקריטריונים אחרים שמהווים תנאי הכרחי להשקעה, כדוגמת העברת הכסף בתחילה לחשבון נאמנות או לחילופין אפשרות לקבלת מידע אודות סטטוס פרויקטים קודמים בבעלותה. כמו-כן, רצוי לבחון האם החברה או הגוף שמשקיעים בו פועלים באינטרס הדדי מול המשקיע. בקרן נדל”ן למשל, ניתן לבדוק האם הקרן משקיעה גם כסף מהונה העצמי במסגרת הפרויקט כאקט של אינטרס הדדי עם המשקיעים.

נוסף על כך, חשוב להבין האם קרן השקעות אלטרנטיביות מפוקחת בידי גוף מוסמך (הרשות לניירות ערך) ופועלת בהתאם לכללים המבטיחים שמירה של אינטרס המשקיע. אלו הם רק חלק מהצעדים הנרדשים לבחינה של השקעות אלטרנטיביות בשוק ההון אך כדי להימנע מטעויות קריטיות ניתן להסתייע ביועצים פיננסיים שפועלים בצמוד לאותן החברות ומכירים את התחום על בוריו. 

לסיכומו של עניין, עולם ההשקעות משנה באופן מהותי את פניו לאחר שנים שהאפיקים המסורתיים היוו את החלופה הכמעט יחידה להשקעה. מגמה זו מאותתת כי נוצרו למשקיעים הזדמנויות השקעה מעוררות עניין המגלמות פוטנציאל תשואה עודף. המומחים הפיננסיים שלנו פועלים מול המנהלים העומדים בחוד החנית של תחום ההשקעות האלטרנטיוביות ופותחים גם בפנייך הזדמנויות השקעה אטרקטיביות המסתמנות כדבר הבא של עולם ההשקעות. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

בואו להכיר את עולם ההשקעות שינהל חכם את הכסף שלכם!

השאירו פרטים ונציג מטעמנו יצור עמכם קשר

*הבדיקה הינה ללא עלות או התחייבות

לתיאום פגישה
יצירת קשר