תופעה בולטת בשנים האחרונות מצביעה על גידול עקבי של ההון הפרטי בקרב משפחות לצד צמיחה במספר האנשים המוגדרים עשירים. נוכח המגמה, קיים גם ביקוש גובר לשירותי ניהול ההון והנכסים המשפחתיים על-ידי משרדי ה’פמילי אופיס’, המתמחים במתן מענה הוליסטי למשפחות בכל הנוגע להיבטים הפיננסיים – החל מבניית תכנית כלכלית התואמת את צרכי הלקוח ועד ניהול יעיל של מקורות ההון. הנה מאמר עם כל מה שנחוץ לדעת על חשיבות ניהול ההון המשפחתי.

כל תא משפחתי מתפקד כמעין עסק הנדרש לדאוג באופן שוטף לניהול נכסיו בצורה יעילה תוך הגדלה עקבית של שורת ההכנסות. צעדים אלו נעשים לרוב באמצעות בניית תקציב ותכנית כלכלית ארוכת טווח הכוללת גם איתור הזדמנויות השקעה אטרקטיביות במטרה להניב רווח מהכסף הפנוי. כאשר מדובר במשפחות בעלות עושר פיננסי המחזיקות בריבוי של הון ונכסים, הסיפור הופך מורכב עוד יותר.  

כאן נכנסים לתמונה שירותי הפמילי אופיס (Family Office) שזוכים במהלך השנים האחרונות להתעניינות גוברת נוכח ההבנה כי אלו מספקים מעטפת מלאה בכל הנוגע לניהול יעיל ומקצועי של כל מקורות ההון – נכסי השקעה, חסכונות פנסיוניים, נדל”ן, הרכבת פוליסות ביטוח וכל יתר הצעדים הכרוכים ביצירה של מעטפת פיננסית שלמה.  

כמו-כן, אחד המרכיבים המרכזיים ביותר שנוטל על עצמו משרד הפמילי אופיס (FO) כחלק מניהול ההון הוא היכולת לבנות תמהיל השקעות רחב תוך ניהול סיכונים מושכל. כידוע, כל אפיק או מכשיר השקעה אמנם מגלמים פוטנציאל תשואה אך גם כרוכים בסיכון מסוים הדרוש היכרות והבנה מעמיקה בבחינה אטרקטיביות ההשקעה. במשרדי הפמילי אופיס הגדולים ישנם צוות מומחים פיננסיים מוסמכים שצברו וותק של שנים בניהול השקעות ותפקידם לייצר עבור התא המשפחתי אסטרטגיית השקעה תוך פיזור סיכונים רחב, התואם לדרישות וצרכיו של הלקוח.


בניית אסטרטגיית השקעה כחלק מתכנית כלכלית ארוכת טווח

אל מול הצורך הגובר במתן פתרונות השקעה, במהלך השנים האחרונות התפתח תחום ההשקעות האלטרנטיביות המציע למשקיעים פרטיים חלופות השקעה חדשות בנכסים שיהוו עד לאחרונה נחלתם של הגופים המוסדיים, שהיו הנהנים הבלעדיים מהתשואות הגבוהות שגרפו מהשקעותיהם בתחום. 

מדובר למעשה במוצרי השקעה המספקים חשיפה למגוון מגזרי פעילות, בין היתר תשתיות, קרנות ונכסי נדל”ן מקומיים ומעבר לים, הלוואות חברתיות (P2P), קרנות חוב (Private Debt), קרנות גידור ועוד, זאת ללא קורלציה לשוק. כלומר, אותם נכסים בלתי סחירים ובהתאם אינם מושפעים או תלויים בתנודתיות השווקים.

 תחום השקעות האלטרנטיביות למעשה מבשר על מהפכה בכל הקשור לבניית תמהיל ההשקעות מגוון אלא שעדיין מדובר בתחום המאופיין בנגישות נמוכה יחסית וכזה שניהול ההשקעות במסגרתו מצריך מומחיות ייחודית. עניין זה מהווה חלק בלתי נפרד מנחיצותם של משרדי ה’פמילי אופיס’ כגורמים מקצועיים המסוגלים לנתח במקצועיות את שלל ההשקעות ולבחור בקפידה מתוך סל האפשרויות רק את ההשקעות המגלמות פוטנציאל תשואה גבוה לצד סיכון נמוך. 


ניהול הון – לא למשפחות עושר בלבד

שירותי ניהול הון משפחתי ייועדו בעבר רק למשפחות בעלות עושר פיננסי נוכח ההבנה כי אלה מחזיקות בשלל נכסים ומקורות הון הדורשים ניהול שוטף ומקצועי אלא. עם זאת, בשנים האחרונות התגבשה ההבנה כי ניהול פיננסי יעיל ומקצועי נחוץ לא פחות עבור כל משפחה המבקשת לצאת לתהליך של צמיחה ורווחה כלכלית. 

בפועל, משרדי ה-FO מספקים שירות בעל ערך כלכלי לכל תא משפחתי, בין אם בהערכות לגיל הפרישה והכנת תכנית כלכלית ליציאה לפנסיה, תכנון מס יצירתי, בחינת מפת ההשקעות והתאמתם לצרכי ודרישות המשפחה, יצירת מעטפת ביטוחית לצד הוזלת העלויות וכיוצא בזה. 

למעשה מדובר בצעדים כלכליים המחייבים היכרות והבנה עם עומס המידע והפרטים הקטנים שיאפשרו ניצול מיטבי של הכסף (לדוגמה, בכל הנוגע לניצול הטבות מס או לחילופין בבחירת פוליסות ביטוח) ולכן רבים בוחרים בהעברת המושכות למשרדי הפמילי אופיס המתמחים בניהול פעילות זו. 

בשורה התחתונה, החשיבות בניהול הון משפחתי אינה מוטלת בספק ואם בעבר שירותים אלו הוצעו רק למשפחות עושר, כיום הדרישה לשירותי פמילי אופיס מגיעה גם מצד משפחות “ממוצעות” המבקשות לנצל את מקורות ההון ולבנות תכנית ארוכת טווח שתבטיח עתיד כלכלי יציב. במילים אחרות, נראה כי ההבדל בין משפחות בעלות עושר פיננסי לבין משפחה ממוצעת נעוצה בעיקר במספרים, שכן לרוב הדילמות והדרישות זהות.

צוות המתכננים הפיננסיים שלנו, המלווה כבר עשרות שנים אלפי משפחות בדרך לרווחה כלכלית, מזמין גם אותך לשיחת תכנון או פגישת היכרות לטובת מיפוי הצרכים ובחינת האפשרויות לבניית תכנית כלכלית ומעטפת פיננסית שתבטיח כי גם אתה תזכה להשגת היעדים הכלכליים. אנחנו מתחייבים ללוות כל לקוח לאורך הדרך באופן מקצועי, אישי וללא פשרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר