יכול להיות שהתעייפתם מהעבודה, או שהמעסיק הציע לכם הטבות מפתות כדי שתפרשו מוקדם. אבל לפני שאתם מבצעים את הצעד הזה חשוב שתבינו שיהיו לו השלכות משמעותית על עתידכם הכלכלי, שלא לדבר על שגרת היום והחיים. מהפן הכלכלי עליכם לבצע מראש תכנון מפורט המתייחס בין היתר למקורות ההכנסה שיעמדו לרשותכם, להוצאות הצפויות, לסוגיות מיסוי, זכויות והטבות. וכדי שתבינו מאיפה להתחיל כתבנו עבורכם את המאמר הבא על יציאה לפנסיה מוקדמת ותכנון נכון של הפרישה.

כמה מילים על פרישה מוקדמת

בישראל קבוע גיל פרישה של 67 שנים לגברים ו- 62 שנים לנשים. יחד עם זאת, אם העובד מעוניין בכך הוא יכול להתחיל לקבל את הקצבה לפני שהגיע לגיל הפרישה הקבוע בחוק, בין אם מקרן הפנסיה או ביטוח מנהלים. גיל 60 הוא המועד המוקדם ביותר להתחלת קבלת הקצבה ולמעשה עבור פרישה לגמלאות, למעט מקרים מיוחדים המאפשרים פרישה עוד יותר מוקדמת, למשל במקצועות מסוימים, בגין מצב בריאותי למקבלי פנסיה תקציבית, לעובדים בשירות המדינה ולנשים שנולדו לפני 1955. בכל מקרה, פרישה מוקדמת יכולה להגיע מצד העובד בגין מצבו הבריאותי, שחיקה וכדומה, וגם מצד מעסיק המעוניין לבצע התייעלות וחילופים במקום העבודה.

השפעת הפרישה המוקדמת על גובה הקצבה

לפרישה מוקדמת עשויה להיות במקרים מסוימים השפעה על גובה הקצבה. מכיוון שההפרשות לפנסיה נעשות מדי שנה אל הקרן ומצטברות, הרי שאם בהסדר הפרישה נקבע שהתשלומים לקרן ייפסקו, הסכום הנצבר בקרן יהיה נמוך יותר והדבר ישפיע על גובה הקצבה. יחד עם זאת, ראוי להדגיש כי בקרנות פנסיה חדשות ובביטוחי מנהלים השכר הקובע לפנסיה הוא האחרון ששולם, ולכן קיצור של שנה, שנתיים או יותר אינו בעל השפעה כה מהותית על גובה הקצבה.

לעומת זאת, בפנסיה תקציבית אחד הפרמטרים המשפיעים על גובה הקצבה הוא מספר שנות העבודה, כך שפרישה מוקדמת תקטין את אחוז הפנסיה. ואולם, מי שהגיע ל- 35 שנות עבודה, כלומר ל- 70% לפי תוספת של 2% שנתי, אינו מושפע עוד מקיצור שנות העבודה.

עוד חשוב לדעת כי על פנסיה מוקדמת חייבים לשלם דמי בריאות וביטוח לאומי, אמנם פחות ממה ששילמתם על המשכורת, אך כמובן יותר מאשר בפנסיה רגילה שעליה לא משלמים בכלל. בנוסף, עד לפני מספר שנים היו הקלות במס גם לפנסיה מוקדמת, אך נכון להיום הן בוטלו ונותרה הקלה רק למי שפרש מעבודה בגין נכות של 75% לצמיתות. עם ההגעה לגיל הפרישה תתחילו לקבל את הטבות המס וגם לא תשלמו דמי בריאות וביטוח לאומי.

תכנון פרישה מוקדמת – להבין את התמונה

יש לקחת בחשבון כי לפרישה מוקדמת יהיו השלכות בלתי מבוטלות, הן ברמה האישית והן ברמה הכלכלית. לפיכך יש לבצע תכנון פרישה מוקדמת המתייחס לשורה ארוכה של היבטים, המורכבים מהצרכים הכלכליים, מקורות ההכנסה, סוגיות מיסוי ועוד.

הצרכים הכלכליים לאחר הפרישה

בשלב הראשון עליכם להעריך את הצרכים הכלכליים בעת הפרישה, ומהם להסיק גובה הקצבה החודשית לה תזדקקו. זכרו כי בניגוד לסברה הרווחת, יציאה לפנסיה אינה מלווה בהכרח בירידה בהוצאות. לא תקבלו עוד הטבות כגון רכב וטלפון ממקום העבודה, יהיה לכם הרבה יותר זמן לבזבוזים “קטנים” שמצטברים, יהיו נכדים שיקבלו מתנות, תהיה עלייה בהוצאות על תרופות ושירותי בריאות, ויהיו גם נסיעות לחו”ל ורצון ליהנות ולחיות. 

בנוסף, במהלך הזמן עשויים להופיע צרכים מיוחדים כמו מעבר לדיור מוגן או העסקת עובד זר לצרכי סיעוד. לכך יצטרפו הוצאות חד פעמיות שיכולות להיות גבוהות, למשל רכישת דירה לילד או השתתפות בהון העצמי להפחתת המשכנתא שלו, שיפוץ ביתכם, מימון תואר שני ועוד. 

יש לקחת בחשבון הן את ההוצאות השוטפות, המגדירות את גובה הקצבה הנדרשת, והן את ההוצאות הנלוות אשר יקבעו את הסכום ההוני שתרצו שיעמוד לרשותכם. בתוך כך יש להתחשב בסוגיות ספציפיות כמו מצב בריאותי מיוחד של אחד מבני הזוג, צורך לסייע לאחד או יותר מהילדים, החלומות והציפיות שלכם משנות הפרישה, וכדומה.

מקורות ההכנסה שיעמדו לרשותכם

בתור התחלה, חשוב לזכור כי הקצבה לפנסיה בתוספת קצבת הזקנה מהביטוח הלאומי, אינן מגיעות לרוב לגובה המשכורת החודשית שאליה התרגלתם. בנוסף, הסכומים בפנסיה אמנם צמודים למדד אבל העלייה ביוקר המחייה לאורך השנים עשויה להיות גבוהה יותר. 

הקצבה מהפנסיה בוודאי תהיה הסכום היותר משמעותי שיעמוד לרשותכם, ולכן יש לבחון היטב את ההשלכות של חתימה על הסכם פרישה מוקדם, את הזכויות, את השלכות המס ואת גובה הקצבה המשתמע ממנו. לגבי קצבת הזקנה, היא אינה גבוהה במיוחד אך בכל זאת מדובר בסכומים הנעים בין כ- 1,500 ל- 2,500 ₪ ליחיד, בהתאם למספר שנות הוותק שצברתם בביטוח הלאומי ובהתאם לגילכם. זכרו שמהקצבה יורדים דמי ביטוח בריאות ושמתחילים לקבל אותה רק עם ההגעה לגיל הזכאות בהתאם למבחן הכנסות.

מעבר לכך, בחישוב מקורות ההכנסה עליכם להכיר היטב את מודל הפרישה שלכם ואת הזכויות שנצברו לכם במקום העבודה כמו מענקים, תשלומים, יתרת דמי הבראה ודמי חופשה וכדומה. לשם כך, אספו את כל פיסות המידע הנוגעות לכספים, קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל, קרנות השתלמות ועוד נכסים שצברו במהלך תקופת העבודה. כדאי גם שתאספו את צו ההרחבה, ההסכם קיבוצי, חוזרים, הסכמים בכתב, העתקי טופס 161 וכל מסמך הנוגע לתנאי הפרישה שלכם.

בתשלום סמלי תוכלו לקבל את כל המידע הרלוונטי, כולל הדוחות השנתיים המפרטים את הזכויות והתשלום החודשי הצפוי, דרך האתר של משרד האוצר. שם גם תוכלו לאתר חסכונות בקרנות פנסיה והשתלמות שאולי נפלו בין הכיסאות עם השנים, למשל בעת מעבר ממקום עבודה אחד למשנהו. בכל מקרה, בחישוב מקורות ההכנסה יש להביא בחשבון את כלל הסכומים, לרבות פדיון ימי חופשה ומענקי פרישה, ולהבין מה המשמעות מבחינת מיסוי והשפעה על הקצבה. 

עוד יש להתייחס אל נכסים כגון דירה שאתם יכולים להשכיר, תיק ההשקעות שלכם והתשואה הצפויה שלו, וגם לירושה, קצבת נכות ועוד. רצוי לרדת ממש עד לפרטים הקטנים, למשל הטבה בארנונה וזכויות נוספות לבני הגיל השלישי, כי כשמקורות ההכנסה מצטמצמים עליכם להיות חכמים ולנצל כל זכות והנחה שעשויה להגיע לכם.

סוגיות מיסוי בפרישה מוקדמת

פרישה מוקדמת לפנסיה מחייבת אתכם להכיר גם את סוגיות המיסוי, שיכולות להיות מעט מורכבות. כך למשל, לא כולם יודעים שעל קצבת הפנסיה משלמים מס הכנסה על פי מדרגות הולכות ועולות: 10% על החלק בקצבה שעד 6,000 ₪, 14% על החלק בקצבה שעד 9,000 ₪, 31% על החלק בקצבה שעד 20,000 וכן הלאה. יחד עם זאת, ישנה בהחלט אפשרות להפחתה בחבות המס אשר תוביל לחיסכון משמעותי לאורך השנים. ניתן למשל להשתמש בנקודות הזיכוי (תושב ישראל, בן זוג שאינו עובד וכדומה), וניתן גם לנצל פטורים על סכומים מסוימים מקרן הפנסיה.

באותו האופן, בעת פרישה לפנסיה מוקדמת יש להבין את השלכות המיסוי של היוון פנסיה ושל פתיחת קרנות השתלמות וקופות גמל. אכן, אנשים רבים מעוניינים שיהיה ברשותם סכום הוני שמעבר לקצבה החודשית למען רמת החיים השוטפת ולהוצאות נכבדות חד פעמיות. חשוב לדעת שהחל משנת 2008 ניתן לקבל חלק מהפנסיה בסכום חד פעמי שיכול לעמוד על עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים. ואולם, ההיוון ישפיע על הסכום שיעמוד לרשותכם בקצבה בהתאם לקרן פנסיה ישנה או ותיקה ופרמטרים נוספים. 

לדוגמא, אם מדובר בקרן פנסיה ותיקה או קרן פנסיה תקציבית ניתן להוון 25% מהסכום עד תקופה של 5 או 6 שנים בהתאמה, וישנה אף אפשרות להוון 25% לכל החיים. מאידך, בקרנות פנסיה חדשות ניתן להוון 25% מסכום הקצבה שמתחת ל- 4,500 ₪, או את כל היתרה שמעל לסכום זה. 

כל משיכה הונית שאינה עומדת בכללים הנ”ל אמנם אפשרית, אך כרוכה במיסוי גבוה מאוד של 35%. למעשה, ישנן אפשרויות משתלמות יותר להשיג את הסכום ההוני במידת הצורך, למשל להיעזר בתיקון 190 לפקודת מס הכנסה ולשלם רק 15% מס נומינלי על הרווחים, או לפדות קרן השתלמות שעברו 3 שנים מיום תחילת ההפקדות אליה ללא מס בכלל. 

חשוב מאוד לתכנן ברצינות

כפי שניתן להבין, להחלטה על הפרישה המוקדמת יהיו השלכות משמעותיות ביותר על מצבכם הכלכלי, ויש לתכנן אותה לפרטי פרטים. לכן אנו ממליצים לקבל הכוונה מצוות המומחים של נטו תכנון פיננסי, אשר יאגדו את כל נושאי הפרישה תחת כתובת אחת. המומחים שלנו יסייעו במיפוי והערכת כלל מקורות ההכנסה וההוצאות לאחר הפרישה, בהבנת סוגיות המיסוי, בקבלת החלטות כלכליות נבונות, ובהכרת אפשרויות השקעה שיתרמו לרמת החיים המבוקשת. כל זאת בתהליך אישי וממוקד המתייחס אל הצרכים והשאיפות שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר