הדרך הנכונה לניהול השקעות

כל אחד המבקש להשקיע את כספו לטובת מטרה כלשהי ולכן נדרש להגדיר כבר בשלב ראשון את אורך חיי ההשקעה לפי טווחי זמן – קצר, בינוני או ארוך. פרמטר זה קובע במידה מכרעת אילו מבין אפיקי ההשקעה תואמים את משך הזמן שהוקצב ואף חשוב מכך, מאפשר למשקיע לבצע חישוב מושכל באשר למידת הסיכון שניתן לקחת במסגרת אותה השקעה. הנה הסבר

תמציתי שיסייע לכם להבין איך מנהלים נכון את ההשקעה בהתחשב בטווח הזמן שהוגדר.

על סמך הנתונים ההיסטוריים, ככל שמשך זמן ההשקעה ארוך יותר, עקומת הסיכון יורדת וכאשר מדברים על השקעה המיועדת לעשרות שנים, כדוגמת חיסכון פנסיוני, רמת הסיכון פוחתת באופן דרמטי ואף שואפת לאפס. ההסבר מאחורי עניין זה פשוט – השווקים הפיננסיים נוטים לעלות ולהשיא תשואה לאורך זמן אלא שבמהלך התקופה צצים אירועי משבר ועתות של תנודתיות חריפה, כך שאלו משפיעים בצורה דרמטית על השקעות קצרות מועד, המאבדות מערכן במידה ונקלעו למצבים מסוג זה.

מנגד, כאשר מדובר בהשקעה ארוכת טווח, לתקופות של ירידות חדות בשווקים ישנה השפעה זמנית בלבד, שכן בפרק הזמן הארוך יותר סביר כי השווקים יבצעו תיקון וימשיכו לעלות. באופן

כללי, רמת הסיכון נחלקת לשתיים ביחס לטווח הזמן:

  • טווח קצר עד בינוני – בהשקעה בעלת תוחלת קצרה-בינונית, כלומר עד 5 שנים, נדרש הנחשבים סולידיים, ולהתמקד בנכסי השקעה בגישה שמרנית יחסית המשקיע לנקוט כדוגמת אגרות חוב, נכסים לא סחירים וכו.’
  • טווח ארוך – בהשקעה בעלת אופק ארוך למשקיע יש מרחב תמרון גדול ולכן באפשרותו להקצות נתח משמעותי מכספי ההשקעה לנכסי סיכון, כדוגמת מניות, שכן בהתאם לסיכון הן גם בעלות פוטנציאל תשואה גבוה לאורך זמן.

בשל כך, אלמנט הזמן הוא משתנה קריטי המשפיע במידה רבה על בחירת אופי ההשקעה ורמת הסיכון. לצד זאת, חשוב גם לבדוק האם ישנה חשיבות לנזילות הכספים באופן מיידי, באפיק או מכשיר פיננסי בחרו בהתאם, כלומר היכולת למשוך את הכסף בכל רגע נתון המאפשר זאת.


היבט נוסף וחשוב בניהול השקעה ביחס לטווח הזמן נוגע בעניין סוגיית המיסוי
. ישנם מכשירי השקעה המגלמים הטבות מס למשקיע, שאלו למעשה מתורגמות לכדי תשואה בעבור המשקיע. כך למשל, בני הגיל השלישי העומדים בקריטריונים לפתיחת קופת גמל לפי תיקון ,190 ייהנו מתשלום מס מופחת בשיעור 15% נומינלי בלבד ממרכיב הרווח במשיכה הונית (חד-פעמית,) לעומת מס רווח הון של 25% ריאלי הנהוג ביתר חלופות ההשקעה.

 

אם הכסף בקופת הגמל מיועד כקצבה לאחר מועד הפרישה, בתנאי שהחוסך עומד במספר תנאים, הוא יהנה מהטבה מהותית עוד יותר – פטור מלא מתשלום מס רווח הון, זאת נוסף על יתר ההטבות – דחיית תשלום מס (אפקט ריבית דריבית,) נזילות הכספים, גמישות במעבר בין מסלולים ועוד שלל יתרונות.

לצד זאת, גם ניצול חכם של תיקון 125 ד’ עשוי להעניק פטור חלקי או מלא מתשלום מס רווחי הון לחוסכים שנולדו לפני שנת 1949 בשלל אפיקי חיסכון.

לסיכומו של עניין, קביעה מראש של טווח הזמן בהשקעה מסייעת למשקיע לבצע חישוב מושכל באשר לרמת הסיכון ולהימנע ממצב של הפסד כספי שלא נלקח בחשבון. בכל מקרה בו הנכם תוהים באשר לאפשרויות ההשקעה העומדות בפניכם, צוות המתכננים הפיננסיים של ‘נטו תכנון פיננסי’ עומד לרשותכם בכל עת וישמח לסייע בבחינת הצרכים במטרה להרכיב אסטרטגיית השקעה ההולמת את דרישותיכם ומגלמת פוטנציאל תשואה גבוה, זאת לצד ניצול יצירתי של הטבות מס.

>> למידע אודות נטו תכנון פיננסי

 

הכותב הוא אלכס גנפון – שותף בנטו תכנון פיננסי

חג שבועות שמח.

מעוניינים לדעת עוד?

מלאו את הפרטים ואנחנו נדאג שתקבלו את כל התשובות שאתם צריכים לקבל!

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר