סימני שאלה גדולים מרחפים מעל 2022 – אבל יש דרכים יצירתיות להקטין אותם

בדומה לכל יציאתה לדרך של שנה כלכלית חדשה, גם מעל 2022 מרחפים לא מעט סימני שאלה, אלא שהפעם הם גדולים במיוחד. האינפלציה שהתעוררה מתרדמת ארוכה, לצד מגפה משתוללת שמפתיעה כל פעם מחדש, מייצרים מציאות מאתגרת, המחדדת פעם נוספת את הצורך בניהול פיננסי חכם. הנה שתי טכניקות לטובת ניצול יצירתי של הטבות המס במכשירי החיסכון, לצד מינוף מתוחכם שנועד להניב ערך נוסף בתיק הנכסים.

האינפלציה הגואה פוגעת בכיס של כולנו. גל התייקרויות חסר תקדים בישראל ובעולם מאותת שערך הכסף שלנו הולך ונשחק – ואיתו כוח הקנייה. הדרך האפקטיבית להתמודד עם המצב היא חתירה למיקסום הנכסים הכלכליים תוך שימוש נכון בכלים פרקטיים, כמו תכנון מס יצירתי ומינוף הכספים בצורה מושכלת. לפניכם שתי עצות פיננסיות – אחת לחיסכון ואחת להשקעה.

ריכוז ניירות ערך במכשירים המזכים בפטור מס רווח הון – שניים ממכשירי החיסכון הדומיננטיים בשוק הם קופות גמל וקרנות השתלמות. אלו מעניקים הטבת מס מפליגה בדמות פטור מתשלום מס רווח הון (25%). אלא שכדי לנצל את ההטבה באופן מיטבי, יש “לשחק” עם פיזור נכסי ההשקעה השונים. כלומר, להגדיל ככל הניתן את הרכיב המנייתי באותם המכשירים, על חשבון הקטנת החשיפה למניות במוצרי השקעה בהם לא קיים פטור ממס רווח (כדוגמת תיק השקעות מנוהל).

ההיגיון הכלכלי פשוט ועובד כך – השקעה במניות מגלמת פוטנציאל להניב תשואה גבוהה לאורך זמן, ממנה נגזר המס שנשלם. כאשר אנחנו מרכזים את ההשקעה במניות בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות, בהם עומד לזכותנו פטור ממס, אנו למעשה חוסכים את תשלום המס בשיעור של 25% על הרווחים, בעוד במכשירים אחרים היינו נדרשים לשלם את המס במלואו. כלומר, בזכות שינוי בהקצאה של החשיפה למניות בין המכשירים השונים – אלו הפטורים ממס רווח הון לעומת אלו החייבים במס – נוצר פיזור אופטימלי מבחינת מיסוי ההשקעות וטווח ההשקעה. יחד עם זאת, הפיזור לא משנה דבר ביחס למידת החשיפה למניות ובהתאם רמת הסיכון נותרה זהה. למעשה, זו הסיבה שמשיכת כספים מקופות גמל וקרנות השתלמות צריכה להיות הברירה האחרונה.

ניצול סביבת הריבית האפסית להלוואות ומינופים – ריבית אפסית היא הזדמנות למשקיעים מתוחכמים לנצל את תנאי השוק כדי ליטול חוב זול – ולמנף את הכסף בצורה חכמה. כך לדוגמה, חוסכים בפוליסת חיסכון או קופת גמל רשאים לקחת הלוואה מהגוף המנהל על מרבית הכסף שצברו, בריביות נמוכות המגיעות לרוב לאזור הפריים מינוס חצי, כלומר ריבית שנתית של קצת מעל ל-1%.

את כספי ההלוואה ניתן להשקיע באפיקים השונים, סחירים ואלטרנטיביים, המגלמים פוטנציאל תשואה עודפת, המתעלה פי כמה על ריבית החזר החוב השנתית. אם נשפוט על סמך הביצועים בשנים האחרונות, כמעט כל נכס השקעה הניב בממוצע תשואה דו-ספרתית, כלומר הרבה מעבר לשיעור הריבית על ההלוואה. יתרה מכך, במקרה בו השווקים נקלעים לתנודתיות עמוקה, ניתן להסיט את ההשקעה לנכסים בלתי-סחירים, המתנהגים במנותק מהשוק ומסוגלים להניב תשואה עודפת.

בנקודה זו חשוב להדגיש כי קיים קשר הדוק  וחיובי בין טווח השקעה למידת הסיכון. על סמך נתונים היסטוריים, ככל שמחזור החיים של השקעה ארוך יותר, כך עקומת הסיכון יורדת. כאשר מדובר בהשקעה או חיסכון המיועדים לעשרות שנים, הסיכון אף נושק לאפס. ההסבר לכך הוא שהשווקים עולים בטווח הארוך, כך שגם עתות משבר, שוודאי יצוצו במהלך התקופה, יהיו בעלות השפעה זמנית בלבד, שכן בפרק הזמן הארוך יותר, השוק יתקן – וימשיך צפונה לעבר היעד הבא.

 

בשורה התחתונה, שתי הטכניקות מייצרות אפשרות להבטיח מצד אחד חיסכון כלכלי משמעותי בדמות פטור ממס רווח הון והמצד השני, למנף את הכסף לטובת השקעות נוספות בשאיפה שיניבו תשואה עודפת על ריבית ההלוואה. צוות המתכננים בנטו תכנון פיננסי עומד לרשותכם בכל שאלה וישמח לסייע בבחינת מפת ההשקעות והדרכים היצירתיות שיאפשרו להציף ערך נוסף בתיק הנכסים.

>> למידע אודות נטו תכנון פיננסי

ארבל בלאן

הכותב הינו ארבל בלן – סוכן ביטוח פנסיוני ומתכנן פיננסי בכיר בקבוצת נטו תכנון פיננסי, מתמחה כשמונה שנים בתכנון פיננסי לגיל השלישי, בעל תואר ראשון B.A במנהל עסקים עם התמחות במימון ובנקאות.

 

מעוניינים לדעת עוד?

מלאו את הפרטים ואנחנו נדאג שתקבלו את כל התשובות שאתם צריכים לקבל!

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר