פעולה קטנה שעושה הבדל כלכלי גדול – כך תנצלו את הטבות המס רגע לפני סוף השנה

שכירים, עצמאים ובני הגיל השלישי, רגע לפני ששנת 2021 מחליפה סיומת ואיתה מתאפסות גם הטבות המס, זה בדיוק הזמן להבין האם ניצלתם אותן במלואן ואם לא – איך ניתן לעשות זאת. הכנו עבורכם מדריך מתומצת של תנאי הטבות המס, עבור מי הן מיועדות ואילו פעולות קטנות יביאו לחיסכון כלכלי גדול.

“מכירה רעיונית” (סעיף 125ד’) – תקנה 125ד’ קובעת כי כל גמלאי שנולד במהלך או לפני שנת 1948 וחוסך את כספו במכשירי חיסכון “נושאי ריבית” (פוליסות חיסכון), יזכה בפטור שנתי ממס רווח הון (25%) עד תקרת רווחים מצטברת של 13,440 ש”ח או 16,560 ש”ח עבור בני זוג הזכאים שניהם לפטור. עם זאת, מכיוון שמדובר בהטבה המתאפסת מדי סוף שנה ולא ניתן לנצלה רטרואקטיבית או לצבור את זכאותה, רצוי לבצע לקראת תום השנה “מכירה רעיונית”, זאת בהנחה ונצברו רווחים בפוליסה.

פעולה זו משמעותה מכירה טכנית בלבד של הפוליסה במטרה לקטוע את הרצף, לייצר אירוע מס ובהתאם ניכוי במקור של 25% מס רווח הון. מיד בתום הפעולה, מתבצעת הפקדה לאותה פוליסה בדיוק, משמע החיסכון ממשיך להתנהל כרגיל בשאיפה שיניב רווחים גם בהמשך. פעולה זו גררה למעשה הכרה ברווח מצד רשויות המס, אז גם מתאפשר להגיש בקשה לניצול הטבת המס (אינה ניתנת באופן אוטומטי).

הטבת מס בגין הפקדות לקופת גמל במעמד עצמאי (סעיף 47) – שכיר שטרם ניצל את הטבות המס השנתיות בגין הפקדות לקופת גמל, רשאי לבצע הפקדה לקופה במעמד עצמאי עבור החלק בשכר המוגדר “לא מבוטח” (פלח הכנסה עבורו המעסיק לא מפקיד לקרן הפנסיה או לקופת גמל) ולזכות בהטבת מס, המתייחסת לעמית מוטב ונחלקת לשתיים:

  • הטבה מסוג ניכוי – ניכוי מס בשיעור 11% על חלק המשכורת הלא מבוטח ועד תקרה של 8,700 ש”ח. הטבה זו למעשה מקטינה את ההכנסה החייבת במס בהתאם למדרגת המס (לעמית שאינו מוגדר ‘מוטב’ יינתן ניכוי מס בשיעור 5%).
  • הטבה מסוג זיכוי – זיכוי מס על הפקדה של 5% מתוך חלק המשכורת הלא מבוטח ועד תקרה של 8,700 ש”ח. זיכוי המס בשיעור 35%. דוגמא: חלק המשכורת שאינו מבוטח 1,000 ש”ח. מתוך חלק זה ניתן להפקיד 5%, בגינם יינתן החזר של 35%.

מיצוי הטבות מס שנתיות לעצמאים בגין הפקדות לקרן השתלמות – עצמאים רשאים להפקיד מדי שנה שיעור של 4.5% מההכנסה השנתית הקובעת (עד תקרה של 263 אלף ש”ח, כלומר סכום ההפקדה המירבי בשנה הינו 11,835 ש”ח), כאשר הפקדות אלה נחשבות כהוצאה מוכרת של העסק, המצמצמת בהתאם את סכום ההכנסה החייבת במס. הטבה מהותית נוספת מעניקה פטור מלא מתשלום מס רווח הון בגין רווחים עבור הפקדות מצטברות עד לגובה 18,480 ש”ח בשנה (נכון ל-2021). עצמאי נחשב מי שיש לו הכנסה מעסק או ממשלח יד.

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה – אחת מהטבות המס המפליגות מגולמת במסגרת קופת גמל לפי תיקון 190. חוסכים בני הגיל השלישי (מעל גיל 60) זכאים בעת משיכה הונית של כספי הקופה לתשלום מס מופחת בשיעור 15% נומינלי בלבד ממרכיב הרווח היחסי, לעומת מס רווח הון של 25% ריאלי הנהוג ביתר חלופות ההשקעה והחיסכון (במידה וברשות העמית קצבה מזערית של לפחות 4,498 ש”ח, נכון ל-2021).

חוסכים שייבחרו לייעד את משיכת הכספים כקצבה חודשית, יזכו לפטור מלא ממס רווח הון לכל החיים. עוד מתקיימת במסגרת הקופה, בין היתר, דחיית מס מובנית, המייצרת אפקט ‘ריבית דה-ריבית’ על הכסף ובהתאם מגדילה את פוטנציאל הרווח – והופכת מהותית ככל שמשך החיסכון ארוך יותר.

לסיכום, אם טרם הספקתם לנצל את הטבות המס במלואן, חלון הזמן שנותר עד סוף השנה מאפשר לכם לעשות זאת ולחסוך לא מעט כסף. בכל שאלה, צוות המתכננים של נטו תכנון פיננסי ישמחו לעמוד לרשותכם ולסייע בבחינת האפשרויות לניצול מקסימלי ונכון של הטבות המס השנתיות.

>> למידע אודות נטו תכנון פיננסי

 

אסף רפאל

הכותב הינו אסף רפאל – מתמחה מזה כשבע שנים בעולם הפיננסים. מתכנן פיננסי אישי לגיל השלישי ותכנון פרישה. 

 

מעוניינים לדעת עוד?

מלאו את הפרטים ואנחנו נדאג שתקבלו את כל התשובות שאתם צריכים לקבל!

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר