משקיע כשיר, הנקרא גם לעיתים משקיע מתוחכם, הוא מי שעומד בכמה מבחנים הקבועים בתוספת חוק ניירות ערך. מדובר בקריטריונים המתייחסים למצבו הכלכלי של אדם ולהיותו אמיד ברמת נכסיו הנזילים והכנסותיו. מי שעומד במבחנים אלו והוציא את האישור הרלוונטי יכול ליהנות מכמה הזדמנויות ייחודיות להשקעה שאותן חשוב להכיר. במאמר הבא תוכלו לקבל את כל המידע על הוצאת אישור משקיע כשיר ועל האפשרויות הפתוחות בפניכם.

אז מהו משקיע מסווג ככשיר

רשות ניירות ערך מתייחסת להגדרת לקוח כשיר על פי 3 מבחנים, כאשר לא צריך לעמוד בכולם אלא רק באחד מהם. לפי חוק ניירות ערך משקיע כשיר הוא מי שיש לו נכסים בגובה יותר מ- 8,364,177 מיליון ₪ בפיקדונות, מזומן ושאר נכסים נזילים, או מי שיש לו הכנסה שנתית של למעלה מ- 1,254,627 מיליון ₪, או 1,881,940 מיליון ₪ של כל התא המשפחתי – וזאת בשנתיים האחרונות. בנוסף, משקיעים כשירים הם מי שיש להם הכנסה של 627,313 אלף ₪ או 940,969 אלף ₪ של התא המשפחתי בשנתיים האחרונות, כאשר הנכסים הנזילים שלהם עומדים על לפחות 5,227,610 מיליון ₪.  

איך מוציאים אישור משקיע כשיר

אם כן, להגדרת לקוח כשיר חוק ניירות ערך מעמיד 3 מבחנים והם לא סבוכים במיוחד. כפי שניתן לראות הכוונה היא לאנשים בעלי יכולות כלכליות גבוהות יחסית לציבור הכללי, דבר המעיד (לפחות לכאורה) על כך שיש להם הבנה פיננסית טובה, כלים לניתוח הצעות לקניית ניירות ערך, תחכום וידע בניהול ענייניהם הכלכליים, וכן כרית ביטחון המאפשרת לספוג אי נזילות, דשדוש והפסדים. מדובר במבחנים פיננסיים גרידא המתייחסים אל הסך הכולל של הנכסים הנזילים ואל ההכנסות, ומעבר לכך אין הם מבררים את הידע האמיתי, הניסיון או ההבנה הממשית שיש לכל אדם ואדם בשוק ההון.

לכן גם אין זה קשה במיוחד להוציא אישור למשקיע כשיר. כל שצריך לעשות הוא לחתום על תצהיר שמגישה החברה המעניינת אתכם בהשקעה בתוספת חתימה של רואה חשבון. מדובר בתצהיר פשוט מאוד המאשר את מצבכם הפיננסי. כמו כן, הגופים המציעים עשויים לאפשר לכם להגיש מסמכים פיננסיים באופן עצמאי, למשל תדפיסי בנק, דוחות למס הכנסה וחשבונות מנוהלים, המעידים שאתם עומדים לכל הפחות באחד המבחנים של חוק ניירות ערך. לאחר הגשת המסמכים הם ייבחנו על ידי אנשי הקרן ואתם תהפכו למשקיעים כשירים. שימו לב שבחישוב הנכסים הנזילים אין לכלול קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים ונכסי נדל”ן, וכמובן שאין למסור מידע פיננסי מוטעה מאחר שהדבר עלול להיחשב כעבירה פלילית.

מה זה נותן לי?

להגדרת משקיע כשיר וקבלת האישור יש שלושה יתרונות מהותיים, המציבים אתכם בנקודת זינוק טובה יותר מציבור המשקיעים הכללי. ראשית, תהיה לכם אפשרות להשתתף בהנפקות פרטיות וברכישה של מניות בשלב ההנפקות המוסדי, דבר המעניק לא פעם הנחות בשלב ההנפקה שיכולות להוביל לרווחים בתקופה קצרה. שנית, ההשתתפות בהנפקות מוקדמות נותנת לכם ידע מוקדם שאינו זמין לציבור המשקיעים הפרטיים בכללותו. ושלישית, פתוחות בפניכם הרבה יותר הצעות והזדמנויות להשקעה לעומת שאר הציבור. לבסוף, חשוב לציין שלפי כללי הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ולפי חוק ניירות ערך, אינכם צריכים לקבל ייעוץ דווקא מיועץ השקעות מורשה. 

ולמה נותנים לי את זה?

באמצעות ההגדרה של משקיע כשיר חוק ניירות ערך מטפל בסוגיה חשובה, המאזנת בין הצורך להגן על הציבור ובין הצורך לקדם את פעילותן של חברות בישראל. מצד אחד, תפקיד מרכזי של רשות ניירות ערך הוא להגן על המשקיעים בדרכים שונות, כגון פיקוח על התנהלות הבורסה, רישוי של מנהלי תיקים, משווקים ויועצי השקעות. בנוסף, הרשות מספקת היתרים לתשקיפים שמגישים קרנות ותאגידים, המחויבים בהוצאת תשקיף לפני הנפקות של יחידות וניירות ערך. 

אכן, כל חברה או גוף שרוצים להנפיק בבורסה חייבים לפרסם תשקיף המפרט בין היתר את המנייה או האג”ח, את שער הבורסה הנוכחי, דוחות שנתיים, דוחות השוואתיים, את המחזיקים במניות שכבר הונפקו וכן הלאה. כל זאת על מנת לאפשר לציבור לקבל החלטות נבונות לגבי השקעה ביחידות או בניירות הערך. ובמילים פשוטות: אין הצעה של ניירות ערך בלי תשקיף ומי שעושה זאת עלול למצוא את עצמו תחת סנקציות מנהליות ופליליות חמורות. אבל לא כך הדבר עבור משקיעים כשירים.

כאמור, לחוק ניירות ערך ולרשות עצמה יש שאיפה לאזן בין ההגנה על ציבור המשקיעים לבין קידום החברות והמשק בישראל. ניקח למשל חברת הייטק הנדרשת לגייס סכום של כמה מיליונים לצורך צמיחה, ומתמודדת עם שוק דינאמי ותחרות לא פשוטה. אם חברה כזו תנסה להנפיק תחת פיקוח מלא של הרשות לניירות ערך, הרי שיהיה עליה להוציא תשקיף מסודר ולעבור תהליך בירוקרטי ממושך – מה שעלול לפגום במהלך גיוס הכספים ובצמיחתה. לכן הרשות מאפשרת לה גיוס שאינו מצוי בפיקוח מלא ואינו מחייב בתשקיף, אך עדיין מחייב הצגה של מידע פיננסי מפורט.

הנקודה היא שאת ההצעה יכולה לספק החברה עד ל- 35 ניצעים (משקיעים), ומכאן שהיא מוגבלת למדי מבחינת היקף הגיוס. מאידך, מגבלת 35 הניצעים אינה כוללת את המשקיעים הכשירים, דבר המאפשר להגדיל מאוד את היקף הגיוס באמצעות פניה לאנשים העומדים בקריטריונים. המשמעות היא שבתור משקיעים כשירים תוכלו לקבל הצעה שרק חלק מזערי מהציבור חשוף אליה, אך עם מידע פיננסי מפורט. זאת לאור ההנחה שיש לכם כרית ביטחון טובה ויכולת ניתוח והבנה של המידע המוגש לכם. כאמור, לא פעם ההצעה ניתנת בתנאים טובים יותר לעומת ההנפקה העתידית בבורסה, מה שיגדיל את שווי המניות שאתם כבר מחזיקים.

בואו לראות מה מציעים לכם!

בפני משקיע כשיר עומדות הצעות טובות ופניות מגופים מגוונים, עם כל היתרונות שתוארו לעיל. יחד עם זאת, מתוך ההיצע יש לבחור בצורה חכמה ומושכלת המותאמת לצרכים, להעדפות ולשאיפות שלכם, ולאור בחינה מדוקדקת של הגוף המציע, תנאי ופרטי ההצעה. בדיוק לשם כך עומדים לרשותכם המומחים של נטו תכנון פיננסי. המתכננים הפיננסים שלנו יבנו עבורכם תמהיל השקעות אישי השם דגש על פיזור נכסים מושכל, התאמה לרמת הסיכון המועדפת, מקסום תשואות, חיסכון במיסים, הגנה מסיכונים והוזלות עלויות. כל זאת באופן אובייקטיבי ובכתובת מקצועית אחת. 

פנו אלינו ונשמח לעמוד לרשותכם.128

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר