הסטיגמה של יועץ השקעות הפועל מתוך אינטרסים צרים של הבנק או גוף אחר כבר כמעט אינם רלוונטיים לתדמית יועץ השקעות פרטי שמצליח להתנער מכל הדימויים השליליים ויוצר בשנים האחרונות רושם של איש מקצוע הרואה בטובת הלקוח כערך עליון. בצד זאת, במסגרת הליך הבחירה של יועץ השקעות פרטי נדרשת בחינה קפדנית של מספר פרמטרים כדי להבטיח שזה יידע להכווין בצורה מקצועית ואחראית, ויותר מכל – כזו שתוכיח עצמה בשורה התחתונה. הנה כמה טיפים יעילים שיסייעו לכם לבחור את יועץ ההשקעות הפרטי שלכם. 

 

תחום ייעוץ ההשקעות התעצם מאוד בשנים האחרונות ומקפל בתוכו לא מעט אנשי מקצוע שתפקידם לייעץ ללקוחות כיצד לשייט בבטחה בתוך עולם ההשקעות המאתגר. עם זאת, קיימים פערים בין שני סוגי היועצים – יועץ השקעות שכיר, הפועל מטעם מוסד פיננסי, ויועץ השקעות פרטי, העובד באופן עצמאי. לפני שנצלול להבדלים המהותיים בין השניים, חשוב תחילה להכיר מה זה אומר ייעוץ השקעות ואיך זה עובד.

 

מהו ייעוץ השקעות?

על פי חוק “הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, שיווק השקעות וניהול תיקי השקעות”, יועץ השקעות נדרש להחזיק ברישיון לייעוץ השקעות מטעם הרשות לניירות ערך בישראל, מחוייב לכך שאין לו כל זיקה והעדפה למוצרי השקעה כאלה או אחרים (בניגוד למשווק השקעות), חל עליו איסור קבלת עמלה ממכירת מוצר או השקעה כלשהי ולמעשה, אינו יכול אפילו להיות מקושר לחברה המנהלת קרנות נאמנות, זאת כמובן על מנת לשמור על מידת אובייקטיביות מוחלטת. 

 

כמו-כן, בניגוד מוחלט לניהול השקעות, במסגרתו מנהל השקעות מוסמך מבצע עבור הלקוח פעולות אקטיביות בתיק ההשקעות, יועץ השקעות מוגבל הרבה יותר ותפקידו, כשמו כן הוא, לייעץ ללקוח בלבד. כלומר, הוא משתף בידע שלו ובראייה היכן טמונות הזדמנויות השקעה – אך מותיר למשקיע לקבל בעצמו את ההחלטה ולפעול בהתאם. 

 

ההבדלים בין יועץ השקעות בבנק ליועץ השקעות פרטי

כיום רובם המוחלט של יועצי ההשקעות פועלים מטעמם של הבנקים ואילו מספר מצומצם הרבה יותר מוגדרים כיועצי השקעות פרטיים. בין שני סוגי יועצים אלו קיימים מספר הבדלים אלא שהפער העיקרי מתרכז בעובדה כי יועץ השקעות בבנק כבול מדיניות ההשקעה ולאינטרסים, הסמויים והגלויים, של הבנק עצמו ולא בהכרח לצרכיו האישיים של הלקוח. מנגד, יועץ השקעות אישי מנוטרל מאינטרסים זרים ופועל מתוך ראייה בטובתו הבלעדית של הלקוח. 

חשוב להבין, הבנקים זוכים לעמלות על מכירת מוצרים פיננסיים שהם עצמם מייצרים כמו גם על שיווק מכשירי השקעה של גופי ההשקעות השונים, ולכן יש ליועץ בבנק מוטיבציה מובנית להניע את הלקוח לבצע כמה שיותר פעולות ולעיתים לא בהכרח בהתאם לצרכיו. ייעוץ השקעות אישי פועל באופן אחר מכיוון שאינו נשען על עמלות, אלא על תמחור פר שעת ייעוץ, ולכן סביר כי המלצות ההשקעה נקיים לחלוטין ממניעים זרים. כלומר, יועצי השקעות פרטיים לא מקבלים כסף על שיווק מוצר ולא החזר עמלות מהבנקים, לכן האינטרס שלהם הוא לדאוג להוזלת עלויות ולענות על צרכי הלקוח מבחינת אופי ההשקעה.

נוסף על כך, במסגרת ייעוץ השקעות פרטי ישנו מרחב תמרון רחב יותר ביחס למדיניות ההשקעה. משמעות הדבר היא שליועץ השקעות אישי אין מגבלה כזו או אחרת על אפיקי ומכשירי השקעה ולכן סביר כי הלקוח יזכה לייעוץ התואם ספציפית את דרישותיו, זאת בניגוד לייעוץ השקעות בבנק, שם קיימת מדיניות השקעה נוקשה ובהתאם היועץ מוגבל מאוד בחופש הפעולה שלו להמליץ על השקעות החורגות מנוהל זה. 

גם מבחינת רמת השירות והזמינות ישנו הבדל בין השניים. בעוד יועצי ההשקעות בבנק זמינים רק במסגרת שעות פעילות הסניף ובחלק מהמקרים בתיאום פגישה מראש, הנגישות של יועצי ההשקעות הפרטיים ללקוחות גבוהה הרבה יותר. הסיבה גם נובעת מעצם העובדה כי ליועץ בבנק יש מאגר לקוחות רחב הרבה יותר מהיקף הלקוחות שמשרת בדרך כלל יועץ פרטי. 

 

בצד אלו, חשוב לומר כי היועצים במערכת הבנקאית מתבססים על נתוני מחקר שנותחו ע”י אנליסטים בכירים ומערכות מידע משוכללות, לצד ידע אנושי המגובה בשנות ניסיון רבות. כמו-כן, הבנק אינו גובה תשלום על ייעוץ ללקוחותיו ואילו שירותי יועץ השקעות פרטי מחיר נע סביב 400-500 ש”ח לשעת ייעוץ, כאשר זו לרוב לא מסתכמת בשעה בודדת. ראוי לציין עוד כי ייעוץ ההשקעות הפרטי מכוון לרוב לבעלי הון גבוה באופן יחסי.

 

כל אלמנטים אלו אמנם מעידים כי יועץ פרטי מגלה אובייקטיביות והתאמה לדרישות לקוחותיו, אך טרם הבחירה ביועץ אישי נדרש לבחון מספר פרמטרים חשובים כדי להבטיח שהנכם נסמכים על איש מקצוע שיכווין אתכם באחריות, מקצועיות ולא פחות יוביל אתכם לרווחיות. הנה כמה טיפים חשובים

 

בחינת רמת הידע וניסיון – מכיוון שיועץ השקעות פרטי אינו חלק ממערכת פיננסית המגובה במחלקות מחקר ואנליזה הבוחנות את הזדמנויות וסיכוני ההשקעה, ישנה חשיבות קריטית לוודא מהי השכלתו של היועץ, כמה שנות ניסיון צבר בשוק ההון ובעולם ההשקעות בכלל, עד כמה הוא “חי את השוק” ואיך התמודד עם עתות משבר והדינאמיות בשווקים הפיננסיים. 

לוודא שהיועץ מוסמך ומחזיק ברישיון תקף – אמנם זה נשמע ברור מאליו אך לא פעם לקוחות בוחרים לדלג על השלב הקריטי של בדיקת רישיונו של היועץ. וודאו כי היועץ עבר את מבחני ההסמכה והינו מחזיק ברישיון שתוקף של הרשות לניירות ערך המתיר לו לייעץ ללקוחותיו. 

 

מניעת מצב של עירוב אינטרסים זרים – וודאו כי היועץ הפרטי אינו מועסק או קשור עסקית בדרך כזו או אחרת למוסד פיננסי כלשהו, ואף תידרשו ממנו להתחייב בפניכם כי אינו מקבל עמלה על אף מוצר השקעה ספציפי. כך תבטיחו שמירה על אובייקטיביות מלאה, שכן על-פי חוק היועץ מחוייב לכך ואסור שיהיה בניגוד עניינים. 

 

לא להתפשר על פחות משקיפות מלאה – תידרשו במסגרת ההסכם מול היועץ כי כל המלצה תהיה מגובה ומתועדת גם במסמך או טופס ייעוץ. כך, במקרה של חשש לחריגה מהנהלים והחוקים שקבעה הרשות לניירות ערך ובמסגרתם פועל היועץ, תהיה באחריותו ויהיה לכם האפשרות להוכיח זאת.  

 

עלויות הוגנות – כיום, ייעוץ עבור חשבון השקעות פרטי כרוך בתשלום של כמאה מאות שקלים (400-500) ואילו אם היועץ מתפקד גם כמנהל השקעות מוסמך, ייתכן ותידרשו לשלם עמלה הנעה סביב 1.5% מהיקף ההשקעה.

 

זמינות השירות – רצוי לוודא כי היועץ שהנכם עתידים לעבוד מולו יהיה בזמינות גבוהה ומיידית עבורכם, בעיקר אם הנכם מתכוונים לנהל את תיק ההשקעות שלכם באופן תדיר ותידרשו לבצע התאמות מעת לעת בהתאם להתפתחויות בשוק. 

 

בשורה התחתונה, יועץ השקעות פרטי מתפקד כגורם המשפיע במידה מכרעת על איכות תיק ההשקעות ובהתאם על התשואה שיניב במהלך הזמן. בשל כך, חשוב לבחון את היועץ ביחס לכל הפרמטרים שפורטו לעיל על מנת להבטיח שהנכם נסמכים על איש מקצוע עם יכולות איכותיות ושאינו לוקה בניגוד עניינים. צוות המומחים הפיננסיים של נטו תכנון פיננסי מתחייב לפעול מול כלל הלקוחות ללא ניגוד עניינים ומתוך ראייה בטובתו הבלעדית כערך עליון. נשמח לסייע גם לך בבחירה מושכלת וחכמה של תמהיל ההשקעות, לספק שירות אישי לאורך כל הדרך ולהבטיח שהכסף שלך מנוהל בידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר