תיקון 125 ד לפקודת מס הכנסה מציע הטבת מס שנתית בגין מס רווחי הון, במעמד המשיכה של כספי החיסכון. יחד עם זאת, תיקון זה אינו חל על כל אדם ואינו חל על כל תכנית/ מסלול חיסכון ארוך טווח. אז מה זה בדיוק תיקון 125 ד? מי זכאי להטבת המס? מהי הטבת המס הזאת ומהו היקפה? באילו מוצרי חיסכון ניתן לקבל אותה? ומהי הפעולה האחת והיחידה שחשוב מאוד לבצע על מנת למצות את ההטבה עד תום ובאמת ליהנות ממנה? על כל אלה תוכלו לקרוא ממש כאן בשורות הבאות.

 

מהו תיקון 125 ד לפקודת מס הכנסה?

חלק ה’ של פקודת מס הכנסה מגלם בתוכו את חובת תשלום המס בגין רווחי הון, כלומר רווחים שנוצרו שלא מעבודה, אלא באמצעות השקעה של הון (מניות, קופת גמל, קרן השתלמות, ריבית וכן הלאה). בהמשך הפקודה, שולבו סעיפים שונים המעניקים פטורים חלקיים או מלאים על מס רווחי ההון בתנאים מסוימים. אחד התיקונים היותר מוכרים הוא תיקון 190, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל חוסך ומעניק פטור מלא ממס רווחי הון במשיכת כספי חיסכון לאחר גיל 60 כקצבה חודשית או פטור חלקי (15% במקום 25%) במשיכה הונית.

 

סעיף 125 ד לפקודת מס הכנסה מציע הטבת מס נוספת, מוכרת פחות אך עבור הזכאים לה, אטרקטיבית הרבה יותר. על פי תקנה 125 ד, זכאי כל גמלאי שנולד לפני 1.1.1948 להטבת מס שנתית עבור רווחי ההון שהשיג באותה שנה. אם נולדתם אחרי 1.1.1948, הטבה זו אינה רלוונטית לכם ואינה חלה עליכם. בכל מקרה אחר, הנה הפרטים החשובים שאתם רוצים לדעת על תקנה 125 ד לפקודת מס הכנסה:

על אילו מוצרי חיסכון חלה ההטבה?

הטבת מס לפני סעיף 125 ד היא הטבה ייעודית לרווחי הון מריבית ולכן חלה אך ורק על כספים בפוליסות חיסכון ובפיקדונות בנקאיים. פיקדונות בנקאיים כוללים את כל סוגי הפיקדונות בבנקים, לרבות פק”מ ומק”מ, שהרווח בגינם נובע מריבית. פוליסות חיסכון הן תכניות חיסכון המוצעות על ידי חברות הביטוח ומאפשרות ניהול כספים במסגרת מסלולי השקעה שונים בשוק ההון, בדומה לקופות גמל, קרנות השתלמות, קופות גמל להשקעה וכדומה. פוליסת החיסכון מציעה נזילות מלאה של כספי החיסכון וכן מעבר חופשי בין מסלולי השקעה שונים המוצעים על ידי חברות הביטוח. הטבת המס לפי תיקון 125 ד, על כן, אינה חלה על קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה וכדומה.

מי זכאי לקבל את ההטבה?

הטבת המס בגין התיקון חלה על כל אזרח שהוא או בת/בן זוגו/ה נולדו לפני 1.1.1948 והגיעו לגיל פרישה. במידה ורק אחד מבני הזוג זכאי לפטור ממס על פי הטבה זו, ההטבה תחול בהיקף של הטבה ליחיד (פירוט להלן). במידה ושני בני הזוג עומדים בקריטריונים הנדרשים, ההטבה תחול על שניהם יחד בהיקף של הטבה לזוג (ולא כהטבת יחיד לכל אחד לחוד).

מהו גובה ההטבה?

הטבת המס על פי תיקון 125 ד לפקודת מס הכנסה קובעת פטור מלא ממס רווחי הון על כל רווח הון שנוצר בשנה בה מומשו כספי החיסכון עד התקרה הקבועה בתיקון. נכון לשנת 2021, תקרת הרווחים ליחיד עומדת על 13,440 ש”ח רווחי הון לשנה ולזוג, 16,560 ש”ח. בהתאם לכך, מאחר ומס רווחי הון חל בשיעור של 25% מסך הרווח, הרי שההטבה עצמה היא בדיוק רבע מהתקרה ועומדת על 3,360 ש”ח ליחיד ועל 4,140 ש”ח לזוג לכל היותר. כך למשל, אם בשנה מסוימת צברתם רווחים בסך 10,000 ש”ח במסגרת פוליסת חיסכון או פיקדונות בנקאיים, יהיה עליכם לשלם 2,500 ש”ח מס רווחי הון. מאחר וסכום זה נמוך מהתקרה, הן ליחיד והן לזוג, תוכלו לקבל פטור מלא ולא לשלם מס רווחי הון כלל באותה שנה. על רווחים מעבר לתקרה שנקבעה, תצטרכו לשלם מס על החלק היחסי של הרווחים, שהוא מעבר לתקרה שעבורה ניתן פטור ממס. 

הטבת מס שנתית – מה הכי חשוב לדעת על הטבת המס לפי תקנה 125 ד?

הטבת המס לפי סעיף 125 ד לפקודת מס הכנסה, היא הטבה שנתית, כלומר הטבה המיועדת למימוש בכל שנה ושנה ומכאן גם נובעות התקרות הנמוכות שאותן פירטנו לעיל. הטבה זו אינה נצברת משנה לשנה ואם לא ניצלתם אותה בשנה מסוימת, לא תוכלו לקבל החזר מס או לממש אותה בדיעבד. זאת אומרת, שבכל עת בה תמשכו את כספי החיסכון, תוכלו לקבל הטבת מס עד התקרה הקבועה ולא מעבר לכך. אם לאורך שנים לא ממשתם את ההטבה ובחיסכון שלכם נצבר רווח של מאות אלפי שקלים, הרי שבמעמד המשיכה כמעט ולא תרגישו את ההטבה (שמוגבלת בתקרה אותה פירטנו לעיל). כדי לממש את ההטבה עד תום, יהיה עליכם למשוך את כספי החיסכון בכל שנה, לממש את ההטבה ולהחזיר אותם לחיסכון לשנה נוספת וחוזר חלילה.

כדי שלא תצטרכו לבצע את התהליך המורכב הזה של משיכה והפקדה מחדש בכל שנה, קיימת עבורכם האופציה של “מכירה רעיונית”. לקראת כל סוף שנה, יהיה עליכם להגיש בקשה לביצוע מכירה רעיונית של כספי החיסכון. המכירה הרעיונית יוצרת למעשה אירוע מס במסגרתו תחושב חבות המס שלכם ובהתאם תקבלו את ההטבה המגיעה לכם על פי תיקון 125 ד (אם סך הרווחים שנצברו גבוה מהתקרה שאותה ציינו לעיל, יהיה עליכם לשלם מס בגין הרווחים החורגים מתקרה זו). בכך למעשה, סיימתם את ההתחשבנות שלכם עם רשות המיסים בגין רווחים שצברתם עד אותה שנה והחיסכון שלכם ממשיך הלאה, מבלי שמשכתם את הכספים בפועל. אם תקפידו לעשות זאת בכל שנה, גובה הרווחים בכל שנה יתאים פחות או יותר לגובה התקרה השנתית והפטור שתקבלו יהיה מקסימלי. אם תדלגו על שנים, גובה הרווחים שתצברו לאורכן עשוי לחרוג משמעותית מגובה התקרה ובמקרה כזה, הפטור ממס בפועל יהיה חלקי בלבד.

אם אתם עומדים בקריטריונים הנדרשים על מנת ליהנות מהטבת המס על פי תקנה 125 ד ורוצים לממש את ההטבה עד תום עם הכספים העומדים לרשותכם, צוות המתכננים הפיננסיים שלנו בנטו תכנון פיננסי ישמח לסייע לכם לנתב את כספיכם לערוצי החיסכון המתאימים בכדי למקסם את כלל הטבות המס המגיעות לכם, הן על פי תיקון 125 ד והן על פי הטבות מס נוספות המגיעות לכם, לרבות תיקון 190, בשאיפה למזער את חבות המס שלכם לכיוון האפס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר