רשימת קרנות גידור בישראל

צרו איתי קשר >>

נכון לשנת 2023 פועלות בישראל כ- 180 קרנות גידור. מדובר במכשיר השקעה הפונה אל לקוחות כשירים ומוסדיים, אשר ביכולתו להשקיע במגוון רחב מאוד של אפיקים, ולהפעיל כלים מתוחכמים בשאיפה לגדר הפסדים ולמקסם תשואות. בשורות הבאות יובא הסבר לגבי משמעותן של קרנות הגידור, ולאחר מכן רשימת קרנות גידור ישראליות שבלטו בשנה האחרונה.

המאפיינים של קרנות גידור ישראליות

את ההגדרה של קרן גידור בישראל ניתן למצוא בתקנות השקעות בנאמנות. על פי התקנות, קרן גידור ישראלית הינה תאגיד שמטרתו לבצע השקעות משותפות בניירות ערך הנסחרים בבורסה או בשווקים מוסדרים, תוך קניית או יצירת אופציות וחוזים עתידיים, או מכירת ניירות ערך בחסר, והפקה של רווחים מכל אלו. על פי ההגדרה, את ההשקעות, הקניות והמכירות בחסר יכולה קרן גידור בישראל לעשות בתנאים ושיעורים החורגים מהתנאים והשיעורים המותרים לקרנות נאמנות על פי חוקי המדינה שבה התאגיד הוקם.

אמנם, הכלים הפיננסיים המיוחדים שבהם משתמשות הקרנות, כגון מסחר באופציות, מינוף או שורט, ננקטים גם על ידי גופים ומשקיעים מתוחכמים אחרים, אך הם אינם מצויים במכשירי ההשקעה והחיסכון הרגילים כמו קרנות השתלמות, קופות גמל להשקעה, פוליסות חיסכון וקרנות הפנסיה. בנוסף, מגוון אפיקי ההשקעה המסורתיים והאלטרנטיביים הפתוחים בפני קרנות הגידור הינם נרחבים בהרבה מאשר במכשירים הרגילים.

חשוב גם להבין את המבנה הייחודי של קרנות גידור ישראליות המוגדרות בתור שותפות מוגבלת. הן מורכבות מהשותף הכללי שהוא מנהל הקרן, ומהשותפים המוגבלים שהם המשקיעים, כאשר המנהל קובע את האסטרטגיה ומבצע אותה. בנוסף, קרנות גידור ישראל רשומות בתור חברות בעירבון מוגבל (בע”מ), כך שאם הפסידו וצברו חובות, לא ניתן לדרוש מהשותפים המוגבלים (המשקיעים) יותר מהסכום שהשקיעו. זוהי נקודה משמעותית במיוחד בקרנות אלו, המבצעות לא פעם מינופים על השקעות.

ראוי לציין כי הקרנות פונות אל משקיעים מוסדיים וכשירים. משקיעים כשירים הם אלו העומדים במספר תנאים של נזילות ו/או הכנסה שנתית, כך שבעיקרון הם אמידים, יכולים לספוג הפסדים ויש להם הבנה טובה יחסית לגבי ניהול מושכל של כספים. מסיבה זו, גם סכומי הכניסה המינימאליים לקרנות אלו הינם גבוהים למדי, כגון מיליון ₪ בקרנות הישראליות. לכך מצטרפים דמי ניהול גבוהים יחסית, הנעים בין 1% ל- 4% (לרוב סביב 2%), וישנן גם עמלות הצלחה שיכולות לנוע בין 10% ל- 50%. וכמובן, קיים מס רווח הון של 25% שאותו יש לשלם בתום כל שנת מס.

רשימה של קרנות ישראליות בולטות מהשנה האחרונה

אחרי שהסברנו מה זה קרנות גידור בישראל, כדאי לומר ששנת 2022 הייתה לא פשוטה עבורן, כפי שהיה לשאר השוק. לא תמיד הצליחה הקרנות לעמוד במטרתן, כלומר לגדר את ההפסדים בשוק תנודתי, להכות את מדדי הייחוס או להביא תשואות טובות יותר ממכשירי השקעה אחרים. עם זאת, בשנה הקודמת, בה כמעט כולם ספגו הפסדים משמעותיים, היו מספר קרנות שכן הצליחו להשיג תשואות חיוביות. לפניכם רשימת קרנות גידור בישראל שהצליחו לעשות זאת:

קרן טריו (מניות ישראל) – מדובר בקרן שנוסדה לפני כ- 13 שנים, הנמנית על הוותיקות בארץ, ומתמחה במיוחד במניות בעלות זיקה לישראל. בדומה לקרנות אחרות מהתחום, הקרן רוכשת מניות שצפויות להערכתה לעלות ומוכרת מניות הצפויות לרדת, דרך פורמט של לונג – שורט. מבחינת ניהול הסיכונים, הקרן מתחייבת להשקיע במינימום 15 ניירות ערך בכל זמן, כאשר כל פוזיציה תהיה עד 15% מסך הנכסים, בעוד סך החשיפה השלילית מוגבלת ל- 50% וסך החשיפה החיובית ל- 100%. ההשקעות מבוצעות לאור מחקר כמותי ואיכותי יסודי, כגון התמחור היחסי והאבסולוטי של החברות, סביבתן העסקית, איכות הניהול ועוד.

קרן ורטיקל – מבין עשרות קרנות גידור בישראל, רשימה של אלו שהביאו תשואות חיוביות בשנה החולפת כוללת אתVERTICAL . מדובר בקרן המתמחה בהשקעות מגודרות א-סימטריות של סיכונים מול סיכויים, בהתבסס על ניתוחים אנליטיים ותוך נטרול חלקי עד מלא של סיכוני השוק. בין היתר, הקרן נוקטת בפוזיציות של לונג- שורט, מנצלת הזדמנויות שמקורן בכשלי שוק, בתנועות הון חריגות והנפקות. למעשה, ורקטיקל מפצלת את פעילותה לשתיים. האחת היא קרן שמתמחה בהשקעות אג”ח מדורגות שנסחרות בבורסה בתל אביב, ומטרתה להביא ביצועים עודפים ללא סיכונים מוגברים, תוך גידורים המשפרים את יחסי הסיכוי מול סיכון במצבים משתנים של השוק. השנייה היא קרן גידור שמתמחה בשוק המניות בארץ, ומטרתה להשיג תשואות עודפות מול מדדי הייחוס, בהתבסס על פוזיציות תמחור יחסי, זיהוי ניצול מגמות, בחירה סלקטיבית של מניות, ומדיניות גמישה של גידור.

גיא פאנד – זוהי קרן גידור המתמחה בשוק האג”ח הישראלי, ומשתמשת בכלל הכלים על מנת לייצר תשואות עודפות באופן משמעותי בהשוואה לריבית בנק ישראל. הפעילות מתבצעת לאור ניתוח השקעות על פי שווי כלכלי, המשולב עם כשלי שוק שמקורם במבנה הריכוזי של שוק ההון, כשלי שוק עקב רגולציה, כללי המסחר והתנהגות משקיעים. הקרן הוקמה לפני כ- 10 שנים על ידי גיא פרטנרס, חברה ישראלית המנהלת קרנות גידור, אשר הקימה גם את גיא אקוויטי אופורטיוניטיס (אג”ח ומניות בישראל), ואת גיא גלובאל (שוק אג”ח דולרי).

להשקיע בקרן הגידור הנכונה

זו הייתה סקירה קצרצרה של 3 מבין כ- 180 קרנות גידור ישראליות, אשר לכל אחת מהן מאפיינים שונים כגון מדיניות השקעות, יכולות המנהלים, הצלחות וכישלונות לאורך השנים, דמי כניסה, דמי ניהול, אסטרטגיות, תחומי התמחות ועוד. לכן, את הבחירה בקרן או בקרנות הגידור שיגוונו את תיק ההשקעות שלכם יש לבצע באופן מושכל, ועדיף לאור ייעוץ עם מי שמבין היטב בתחום. לשם כך, הנכם מוזמנים לפנות אל המומחים הפיננסיים שלנו שיבחנו, יתאימו וימליצו על אפשרויות ההשקעה הטובות ביותר, בהתאם ליכולות הכלכליות ולהעדפות האישיות.

צרו איתי קשר

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר