אקטיבי או פאסיבי? כך תבחרו איזו גישת השקעות מתאימה לכם

בקרב רבים עולם האסוציאציות הנלווה להשקעה בשוק ההון מדמה זירה מסובכת ומורכבת, השמורה למשקיעים מקצוענים בלבד. אמנם לא ניתן להמעיט בחשיבות צבירת הידע והניסיון בעולם ההשקעות, אך השוק רווי גם במכשירים ואפיקים המאפשרים למשקיעים פאסיביים לקצור את פירות ההשקעה. כך תבחרו איזו גישת השקעה מתאימה לכם – ואילו אפיקים ישרתו אתכם.

אופי פעילות המשקיעים בשווקי ההון נחלק בעיקר לשתי גישות. האחת, ניהול השקעות אקטיבי (Active Investing), שמשמעותה השקעה באופן עצמאי, תוך מעקב צמוד אחר ההתפתחויות ותנאי השוק, איתור וניתוח הזדמנויות השקעה ושימוש בכלי מסחר מתוחכמים. טקטיקה זו מחייבת רמת ידע ויכולות מקצועיות גבוהות מאוד, וכרוכה בהקדשה של זמן רב למסחר. מנגד, ניצבת גישת ניהול השקעות באופן פאסיבי (Passive Investing), ומטרתה השקעה בשווקים הפיננסיים בתצורה שאינה דורשת מעורבות אלא באופן טכני בלבד, במינימום זמן ומאמץ. גישת השקעה זו מיועדת למעשה לכל אחת ואחד המבקשים לייצר ערך לכסף תוך הישענות מוחלטת על גורמי מקצוע שייקחו את המושכות וינהלו עבורם את כספי ההשקעה.

הדרך הוודאית למקסם את פוטנציאל הרווח בהשקעה

בין שתי הגישות ניכרים לא מעט הבדלים, אולם דבר אחד משותף להם – חתירה להוזלת סל העלויות והעמלות היא הדרך הוודאית, והיחידה, להגדלת פוטנציאל התשואה בשורה התחתונה. למעשה, בשתי הגישות עמלות הן פקטור מרכזי המשפיע על התשואה בהשקעה, והמשוואה עובדת כך שככל שתשלמו יותר, תקבלו פחות. הכוונה היא כי קיים קשר מובהק – ושלילי – בין התשואה שתניב ההשקעה לבין העלות הכוללת הכרוכה בה. כלומר, כל סכום שהנכם משלמים כעמלה או דמי ניהול, נוגס בפוטנציאל התשואה והיה יכול, באופן תיאורטי, להיות מושקע ולקצור עבורכם רווחים נוספים. אלמנט זה מחייב את המשקיעים, פאסיביים ואקטיביים כאחד, לבצע סקר שוק מעמיק בין השחקנים והברוקרים השונים ביחס לעלויות שגובים, שכן מדובר בפקטור קריטי שעשוי לחסוך לא מעט כסף, ולעיתים אף להכריע בין השקעה כושלת למוצלחת.

הגדרת פונקציית המטרה, סיבולת הסיכון, נזילות הכספים וטווח השקעה

משקיעים פאסיביים נתקלים בשנים האחרונות בהיצע כמעט בלתי מוגבל של אלטרנטיבות השקעה וחיסכון הפרושות בפניהם. כך, בין היתר, קופות גמל, קרנות השתלמות, פוליסות חיסכון לצד אפשרות לניהול תיק השקעות בהתאמה אישית. אלו מאפשרים למשקיעים, ללא ידע או עניין לנהל בעצמם את ההשקעה, להישען על היכולות והניסיון של המנהלים השונים, בשאיפה שאלו ייצרו ערך על כספי ההשקעה. עם זאת, כדי להבטיח הלימה מדויקת בין אופי ההשקעה למערכת הצרכים והדרישות של המשקיע, נדרש להגדיר מספר אלמנטים חשובים, כאשר בשלב ראשון יש לקבוע את טווח ההשקעה. פרמטר זה קובע במידה רבה אילו מבין אפיקי ההשקעה השונים יתאימו למשך הזמן שהוקצב ואף חשוב מכך, מאפשר לבצע חישוב מושכל באשר לסיבולת הסיכון שניתן לקחת במסגרת אותה השקעה, שכן בין השניים קיים מתאם גבוה.

למעשה, על סמך נתונים היסטוריים, ככל שמשך ההשקעה ארוך יותר, עקומת הסיכון יורדת. כאשר מדברים על השקעה המיועדת לעשרות שנים, כדוגמת חיסכון פנסיוני, רמת הסיכון צונחת כבר באופן דרמטי ואף שואפת לאפס. ההסבר לכך נעוץ בעובדה שהשווקים הפיננסיים נוטים לטפס לאורך זמן ולהשיא תשואה, אלא שבמהלך התקופה צצים אירועי משבר, בדומה לזה שאנחנו חווים כעת, שהשפעתם אמנם מורגשת אך באופן זמני בלבד, שכן בהסתכלות ארוכת טווח השוק נוטה לתקן ולהמשיך לטפס לכיוון היעד הבא. ההיסטוריה הוכיחה זאת כל פעם מחדש.

כך, בהשקעות עם אופק ארוך, החשיפה לאפיק המנייתי (רכיב סיכון) מאפשרת חשיפה גבוהה יחסית, זאת נוכח ההבנה כי משך הזמן מאפשר לצלוח נקודות משבר, אם יצוצו, ולמקסם את פוטנציאל התשואה. לעומת זאת, כאשר מדובר בהשקעה עם תוחלת זמן קצרה, כלומר כסף המיועד להשקעה אך גם כזה שייתכן והמשקיע יזדקק לו במהלך טווח הזמן הקרוב, אופי ההשקעה יהיה דפנסיבי והמיקוד בנכסים סולידיים עם רמת סיכון נמוכה.

כמו-כן, משקיע פאסיבי נדרש להכיר את התנאים הכרוכים במסגרת כל השקעה, שכן ישנן אפיקים המציעים נזילות רציפה ושוטפת של הכסף, בעוד מנגד, אפיקי חיסכון והשקעה אחרים מחייבים “לנעול” את הכסף לטווח מסוים ללא אופציה למשיכת הכספים. פרמטרים אלו, יחד עם הגדרת פונקציית המטרה של אותה השקעה, יאפשרו למשקיעים לבצע בחירה מושכלת ונכונה היכן נכון להשקיע את הכסף ואיזה אפיק יגלם את פוטנציאל התשואה המקסימלי שניתן לקבל.

בשורה התחתונה, היצע מכשירי החיסכון וההשקעה מאפשרים למשקיעים, אקטיביים ופאסיביים כאחד, להתאים את אופי ההשקעה לצרכים והדרישות. צוות המתכננים ב’נטו תכנון פיננסי’ עומד לרשותכם בכל עת וישמח לסייע בבחירת אפיקי ההשקעה, תוך מיקוד בגופים המנהלים שהציגו יכולות מוכחות להניב תשואות עודפות.

 

שי מקייס

הכותב הינו שי מקייס – מתכנן פיננסי בכיר, סוכן ביטוח פנסיוני

 

 

>> למידע אודות נטו תכנון פיננסי

 

 

 

מעוניינים לדעת עוד?

מלאו את הפרטים ואנחנו נדאג שתקבלו את כל התשובות שאתם צריכים לקבל!

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר