אקלים כלכלי מאתגר דורש לעיתים פתרונות פשוטים – חשיבות האיזון בתמהיל ההשקעות

הכלכלה המקומית, בדומה לזו הגלובלית, נמצאת בעיצומו של סבב העלאות ריבית מהאגרסיביים ביותר שידעה, זאת כחלק מהמאבק העיקש שמתנהל לדיכוי האינפלציה. ברקע תנאי השוק המורכבים וכהערכות להמשך התמודדות עם תנודתיות ואי-ודאות גבוהה, נדרשים המשקיעים לאזן את התיק באמצעות שילוב של נכסי השקעה שונים, המייצרים רשת הגנה ופוטנציאל להניב תשואה גם מול אתגרי התקופה.

אי-ודאות היא חתיכה גדולה בפאזל המרכיב את שוק ההון, והכלכלה בכלל. היעדר היכולת לצפות את התנהגות השוק הובילה במהלך השנים לאינספור שיטות, עקרונות וגישות השקעה שהתיימרו להתעלות על האתגר ולהניב למשקיעים תשואה לאורך זמן. בעוד רובן המוחלט נחלו כישלון, עקרון אחד, פשוט במיוחד, בולט כמי שמסוגל לכך – פיזור תמהיל ההשקעות.

מדובר בעקרון שהפך לאלמנט בסיסי בכל ניהול השקעות מקצועי ומטרתו לייצר שילוב יעיל בין כמה אפיקים, נכסים ואזורי השקעה שונים, המפגינים קורלציה נמוכה בניהם, ובדרך זו מסייעים לצמצם את פרופיל הסיכון הכולל בתיק תוך הגדלת פוטנציאל התשואה.

למעשה, בתקופה האחרונה התחדדה החשיבות של יישום עקרון הפיזור ואיזון התיק, נוכח שרשרת האתגרים ומצבור הסיכונים עימם מתמודדת הכלכלה הגלובלית. מוקדי הבעירה המסוכנים ביותר הם כמובן האינפלציה והריבית, שהתפשטו לרוחבה של הכלכלה העולמית, לרבות זו המקומית. ברקע שורת האתגרים ותמונת המאקרו המורכבת, נדרשים המשקיעים לנקוט במספר צעדים וליישם טקטיקה חכמה של העשרת התמהיל באמצעות שילוב של מכשירי השקעה שונים, סחירים ואלטרנטיביים, לצד פיזור סקטוריאלי וגיאוגרפי רחב.

 

רוטציה בתמהיל הנכסים

פיזור רוחבי ואנכי בשוק הסחיר – כדי לייצר פיזור אפקטיבי בתיק, נדרש לייצר חלוקה בין נכסי ההשקעה הסחירים – מניות ואגרות חוב – שכן, בין השניים מתקיים לרוב מתאם הופכי המייצר גידור יעיל מול תנאי השוק המשתנים. נוסף על כך, לאחר הירידות החדות שפקדו את מרבית מבורסות העולם, וביתר שאת את הבורסה המקומית, חלק מהמניות מתומחרות בחסר ומגלמות פוטנציאל לאפסייד גבוה בהסתכלות ארוכת טווח.

גם שוק האג”ח מעניין בנקודת הזמן הנוכחית ומהווה רכיב חיוני בתמהיל ההשקעות. לאור הירידות שחווה שוק אגרות החוב בשנים האחרונות, המקומי והגלובלי, נוצרו פוזיציות השקעה אטרקטיביות במיוחד, שלא נראו כבר תקופה ארוכה.

כך לדוגמה, אג”ח קונצרניות (אגרות חוב שהנפיקו תאגידים וחברות) בדירוג השקעה (Investment Grade), מגלמות פוטנציאל להניב תשואה חד-ספרתית גבוהה. לחילופין, אג”ח ממשלתי לסוגיו, הנחשב לנכס סולידי מאוד, מניב תשואה ראויה בפרמיית סיכון אפסית.

איתור אפיקי מקלט ומזעור הקורלטיביות עם השוק הסחיר – תמהילי השקעות סטנדרטיים נוטים לסבול בתקופות של טלטלות בשווקים והמשקיעים מחפשים בהתאם אחר אפיקי “מקלט”, כלומר השקעות שלא רגישות למתרחש בבורסות ולא נשחקות בהכרח תחת אינפלציה וריבית. כאן נכנסים לתמונה נכסים אלטרנטיביים (בלתי-סחירים), המייצרים יסוד של יציבות בתיק, מסייעים בפיזור סיכונים גם מחוץ לגבולות הבורסה ומסוגלים לתרום את חלקם לביצועי התיק, זאת כאמור ללא תלות בתנודתיות השוק הסחיר.

מדובר במנעד רחב של פוזיציות השקעה, החל מנכסי נדל”ן, חוב לא סחיר, פרויקטי תשתית ועוד, כאשר עיקר היעילות בנכסים אלו מגולמות בפרופיל סיכון-סיכוי איכותי וביכולתם לייצר תמהיל עשיר ורב-גוני, המצמצם את הקורלציה בין הרכיבים השונים בתיק.

הסטה של כספים נזילים לנכסי השקעה – כספים נזילים ששוכבים בחשבונות הבנק נשחקים תחת האינפלציה ומאבדים בשיטתיות מערכם. רצוי לנתב כספים אלו, בייחוד בתקופה של אינפלציה גבוהה, לאפיקי השקעה בהתאם לפונקציית המטרה ופרופיל הסיכון המבוקש. כאן חשוב לבחון את טווח ההשקעה המיועד, כאלמנט קריטי המאפשר לבחור באופן מושכל את מכשיר ההשקעה ורמת הסיכון המתאימה.

למעשה, על סמך נתונים היסטוריים, קיים קשר הדוק בין טווח השקעה לרמת הסיכון, כך שככל וציר הזמן ארוך יותר, עקומת הסיכון יורדת. כאשר מדברים על השקעה המיועדת לעשרות שנים קדימה, כדוגמת חיסכון פנסיוני, רמת הסיכון צונחת דרמטית ונושקת לאפס. שיקול זה נדרש לקחת בחשבון ביחס לכל אפיק השקעה.

פיזור כספי השקעה וחיסכון אצל מספר גופי ניהול – כדי להימנע מריכוז עודף של הון אצל גוף ניהול מסוים, חשוב לפזר את כספי החיסכון וההשקעה אצל מספר שחקנים, ובדרך זו לצמצם את מידת הסיכון ולנטרל אפשרות למשקל יתר במוצר או גוף מסוים.

בשורה התחתונה, המענה המתבקש בהתמודדות עם תנאי השוק המשתנים והתנודתיות העמוקה בבורסות, נעוצה בשילוב חכם של רכיבים סחירים ואלטרנטיביים, במטרה לייצר מערך של פיזור סיכונים אופטימלי ולאזן את התיק באמצעות צמצום הקורלטיביות בין נכסי ההשקעה השונים. אנו ב’נטו תכנון פיננסי’ מתמחים כבר למעלה משני עשורים בניהול פיננסי ובניית אסטרטגיות השקעה ארוכות-טווח עבור עשרות אלפי לקוחות, זאת מתוך הבנה כי תנאי השוק הדינאמיים מחייבים ביצוע התאמות בתמהיל ההשקעות, לצד ליווי צמוד של מתכנן פיננסי מיומן, המבטיחים מעטפת הגנה מול מצבי השוק המשתנים לצד פוטנציאל להניב תשואה גם אל מול אתגרי התקופה.

 

הכותב הינו עדן כהן – סוכן ביטוח פנסיוני ומתכנן פיננסי

>> למידע אודות נטו תכנון פיננסי

מעוניינים לדעת עוד?

מלאו את הפרטים ואנחנו נדאג שתקבלו את כל התשובות שאתם צריכים לקבל!

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר