כשהגלים מתחזקים החזקים מתגלים

תנאי ההשקעות בשווקים של ריביות אפסיות, כמו אלה ששררו בישראל עד תחילת הרבעון השני של שנת 2022, הם שונים בתכלית מאלה המוצעים בשווקים של ריבית גבוהה, בדוגמה לאלה המוצעים בימים אלו, ברבעון האחרון לשנת 2022. בתנאי השוק של היום, כשאמנות האיתור של השקעות אטרקטיביות דורשת מכל מנהל של תיק השקעות ידע וניסיון, כדי להבחין בין השקעה טובה להשקעה שלא תישא פרי – מה אתם יכולים לעשות, על מנת להגדיל את הסיכויים לתשואות גבוהות, בכל מצב שוק?

כששוק ההשקעות מציע הזדמנויות ליצירת רווחים בכל פינה – וכשחלון ההזדמנויות הזה נסגר

הריבית היא למעשה “מחיר הכסף”. היא משפיעה לא רק על האטרקטיביות של אפיקי השקעה כאלה ואחרים, אלא גם על הנכונות של משקיעים לקחת סיכונים. אם בין השנים 2020 – 2022 משקיעים חיפשו בסקרנות רבה אחר ערוצי השקעה אלטרנטיביים מעניינים והאמינו בערוצי ההשקעות, גם אם אלה הציגו נתונים ספקולטיביים –הרי שהיום, כשהריביות בעולם מטפסת מעלה ואיתן עולה האטרקטיביות של השקעה באפיקים סולידיים יותר, משקיעים עשויים להפוך חשדנים יותר ולבחור השקעות לאחר בחינת עומק ראויה.

בתקופה של ריביות אפסיות – שוק ההשקעות “חוגג”. רק בשנת 2021 לבדה ראינו עשרות אלפי משקיעים צעירים מצטרפים לשוק ההון, בניהול של תיקים בסכומים קטנים עד בינוניים. המחיר של קרנבל ההשקעות זה התבטא גם בלא מעט הונאות והפסדים. למשל, בשוק הקריפטו, מטבעות לא מוכרים טיפסו מעלה, הרוויחו מיליונים בזמן קצר ובזמן קצר גם נסקו מטה והפסידו את אותם רווחים.

לא רק מטבעות קריפטו צצו כפטריות אחרי הגשם – עם או בלי בסיס כלכלי מוצק. גם פלטפורמות לניהול השקעות כאלה נולדו, חלקן הפכו יישויות כלכליות בשווי של מיליארדים. בורסת המטבעות הקריפטוגרפים FTX, שממש לאחרונה דיווחה על פשיטת רגל,  לאחר מה שניראה כהונאת פונזי של המשקיעים, נהנתה בימי שפע ההשקעות האלטרנטיביות מאטרקטיביות שהלכה ועלתה. בשיא הפעילוה שלה הגיעו היקפי המסחר היומיים למעל חצי מיליארד דולרים, עם מיליוני משקיעים שביצעו פעולות רכישה ומכירה של מטבעות קריפטו דרכה. במהלך שנת 2021, FTX היתה בורסת הקריפטו השלישית בגודלה בעולם.

בנובמבר השנה, נקלעה החברה למשבר כלכלי שהתגלגל ככדור שלג. נכון ל– 20.11.22, החוב המוערך של בורסת FTX למי שהשקיעו דרכה עומד על כ– 10 מיליארדי דולרים, עם מעל מיליון משקיעים מאוכזבים.

מה אנחנו למדים מהונאת הפונזי(לכאורה) של בורסת FTX, איך אנחנו יכולים לנהל את תיק ההשקעות שלנו, קטן כגדול, באופן מותאם לשיעורי הריבית במשק ולרמת הסיכון שאנחנו מוכנים לקחת – ולמה חשוב כל כך להיעזר בשירותים של מתכנן פיננסי מקצועי?

סופה של תקופה ארוכה– הריביות עולות

בשנת 2008 פרץ בארה”ב משבר כלכלי שהשפעתו הורגשה במהרה גם במדינות רבות נוספות סביב לעולם. הגורם למשבר, שזכה לכינוי “משבר הסאב פריים”, היה מדיניות בלתי אחראית של הבנקים בארה”ב שהעניקו הלוואות משכנתא לכל דורש מבלי לוודא יכולת עמידה בתשלומי ההחזר. גל של לווים שהגיעו לחדלות פירעון גרר אחריו עליה חדה במספר הנכסים שעוקלו ומחירי הנדל”ן צנחו. הטלטלה בשוק הנדל”ן התרחבה לסקטורים נוספים ורק מי שידעו לבצע התאמות מוצלחות בתיק ההשקעות מנעו מעצמם הפסדים כבדים.

שוק עבודה חזק, התפתחות מהירה של חברות טכנולוגיה ויציבות גיאופוליטית אפשרו למשק האמריקני להיחלץ במהירות רבה יחסית ממשבר הסאב פריים ומקובל לציין את תחילת שנת 2011 כתאריך סיומו. מאז ועד סוף שנת 2021 שוקי ההון והנדל”ן בארה”ב, כמו גם בישראל וברוב המדינות המפותחות האחרות, ידעו תקופת פריחה בת 11 שנים רצופות, למעט זעזוע בן כמה חודשים לו גרמה מגפת הקורונה (בין מרץ 2020 לדצמבר 2020).
בתנאים שנוצרו היה קל למדי לייצר תשואה נאה בהשקעות בשוק ההון, בנדל”ן ובמוצרים פיננסיים חדשים, בראשם מטבעות קריפטו ובהמשך גם NFT (אסימון חסר תחליף, Non-fungible Token).

לקראת סוף 2021 הופיעו סימנים ראשונים להאטה וכיום כבר ברור שאנחנו בעיצומו של משבר גלובלי נוסף, בעל מאפיינים משלו. גם הפעם ניתן לצמצם הפסדים בתיק ההשקעות ואפילו להמשיך לייצר תשואה טובה יחסית. מדובר בשעת מבחן עבור מנהלי השקעות, עת בה מתגלים מנהלי ההשקעות המוכשרים, המסוגלים לקרוא את תנאי השוק ולנווט את תיקי ההשקעות של לקוחות שלהם לתשואות, גם בתקופות של ירידות שערים.

השקעות כושלות והונאת פונזי

תכנון וניהול לוקה בחסר של השקעות ואי ביצוע בדיקה פיננסית, עלולים לעלות ביוקר בכל עת וביחוד כשקיים חשש ממיתון ומתפתחת מגמה של משיכת כספים במשק. הונאת פונזי, המכונה על שם צ’רלס פונזי (הראשון שנתפס בביצועה בתחילת המאה ה-20), היא הבטחת תשואה גבוהה במיוחד בתוך פרק זמן קצר,כספים של משקיעים חדשים משמשים לתשלום התשואה שמרוויחים כביכול, קודמיהם. ברגע שהמשקיעים מתחילים למשוך את כספי הקרן, המבנה קורס ומתגלה היקף ההפסד בהשקעה.

לאחרונה קרסה בורסת הקריפטו העצומה FXT, שהייתה פלטפורמת המסחר בקריפטו השלישית בגודלה בעולם עד שפשטה רגל בנובמבר 2022. ההערכה היא שכ – 1.2 מיליון לקוחות שהשקיעו בקריפטו באמצעות פלטפורמת מסחר זו הפסידו במצטבר כ – 10 מיליארד דולרים. לא ברור אם מדובר בתרמית פונזי, אולם כבר עם פתיחת הליכי פשיטת הרגל עולים חשדות לפלילים.

ליווי של מתכנן פיננסי מקצועי יבטיח כי ההשקעות שלכם אינן יפלו קורבן להונאה כזו או אחרת, זאת באמצעות בחינה מדוקדקת של מאפייני כל השקעה. אצלנו בקבוצת נטו תכנון פיננסי, אחד האמצעים החשובים בהם אנו נעזרים הן בדיקות נאותות פיננסית (Financial Due Diligence) המבוצעות לצורך בירור מעמיק של כדאיות ההשקעה ורמת הסיכון הכרוכה בה. גם ההיסטוריה, הניסיון וההיכרות העמוקה עם שוק ההון של מתכננים פיננסים מנוסים הם יתרונות משמעותיים העומדים לטובת המשקיע הפרטי ומאפשרים לנצל לטובה את הניסיון ליצירת תשואות מיטביות. עוד כלי חשוב בניהול תיק השקעות מקצועי בתקופה של אי וודאות הוא, כמובן, הפיזור. את כל היתרונות האלה, עם דגש על השקעות בטוחות, מקבלים משקיעים המאפשרים למתכננים פיננסים המקצועיים מבית נטו, לנהל את תיק ההשקעות שלהם.

בשורה התחתונה, שנת 2022 היא ללא ספק שנה מאתגרת, תנודתית ופחות בטוחה ביחס למצב השוק בשנים עברו. בתקופות אלה, אין חכם מבעל ניסיון ולכן יש לתכנן את ההשקעות שלכם בעזרת מתכנן פיננסי מקצועי, בעל ידע וניסיון העומד מאחוריו.

נטו פיננסים היא קבוצת מנהלי ההשקעות הגדולה בישראל, עם וותק של כ – 30 שנה – משקיעים יכולים לבנות ולהרוויח מהניסיון העתיר שתברנו בניהול תיקי השקעות, לגופים גדולים כמו גם למשקיעים פרטיים. קבוצת המתכננים הפיננסים של נטו עומדת לרשותכם בכל עת, ונשמח לסייע בתכנון מקצועי ומדויק של כלל החסכונות הפנסיונים, ההשקעות והטבות המס השונות. כך תוכלו להבטיח לכם ולמשפחה שקט פיננסי ואיכות חיים גבוהה.

>> למידע אודות נטו תכנון פיננסי

 

הכותב הינו מתן רבי – סוכן ביטוח פנסיוני ומתכנן פיננסי

 

 

 

 

מעוניינים לדעת עוד?

מלאו את הפרטים ואנחנו נדאג שתקבלו את כל התשובות שאתם צריכים לקבל!

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר