ריאלי VS נומינלי: באיזה מנגנון מיסוי רצוי לבחור מול סביבה אינפלציונית גואה?

במשך שנים ארוכות התנהלה הכלכלה המקומית הרחק מהצל המאיים של אינפלציה גואה וסביבת ריבית גבוהה. ואולם, בתקופה האחרונה המגמות התהפכו וכולנו פוגשים את צמד התהליכים הכלכליים במלוא עוצמתם. ברקע התנאים הפיננסיים המאתגרים, נדרש לבצע התאמות שיבטיחו ניצול מקסימלי של כספי ההשקעה – ויאפשרו להניב תשואה גם אל מול אתגרי התקופה.

האקלים הכלכלי השתנה. לאחר שנים שהריבית שייטה בסמוך לסביבה האפסית והאינפלציה נותרה בגבולות היעד, התמונה התהפכה. דהירה אינפלציונית הובילה את הבנקים המרכזיים בעולם, לרבות בישראל, לצאת למסע העלאות ריבית חדות ועקביות, כחלק מהמאבק העיקש לדיכוי האינפלציה. ואולם, עד כה, על אף שהאינפלציה התמתנה, זו נותרה גבוהה וממשיכה לגבות מכולנו מחיר יקר.

אינפלציה שוחקת את ערך הכסף

אינפלציה – עלייה במחירי המוצרים והשירותים – שוחקת בהתמדה את ערך הכסף וסוחטת את כוח הקנייה, שנמצא ממילא בנסיגה נוכח יוקר המחייה המאמיר ורמות המחירים הגבוהות השוררות במשק מאז ומתמיד. בנתיב מקביל, עליית הריבית מקשיחה את תנאי המימון ומפחיתה את התיאבון והיכולת של הציבור לנטול הלוואות. עבור אלו שכבר לקחו הלוואה, בפרט משכנתא, מגלים כי בתקופה האחרונה נכפה עליהם להתמודד עם תחזוקת חוב יקרה וכבדה הרבה יותר, המכרסמת בכיסם ומערערת עוד יותר את היציבות הכלכלית.

התכנסות של שני תהליכים כלכליים אלו משפיעים באופן ישיר על משקי בית, צרכנים ומשקיעים ובהתאם מחייבים ביצוע מהלכים פיננסיים חכמים שיאפשרו לנצל באופן מיטבי את מקורות ההון. אחת הדרכים האפקטיביות היא באמצעות תכנון מס יצירתי ובחירת אפיקי השקעה וחיסכון עם מנגנון מיסוי תואם תקופה.

ריאלי או נומינלי? הדרך שתאפשר לכם לחמוק מהשפעת האינפלציה

בשוק המקומי ישנן שתי שיטות לגביית מס על רווחים – ריאלי ונומינלי. מיסוי ריאלי הינו מס בשיעור של 25% הנגבה ביחס למרכיב הרווח שנגזר מהשקעה, בניכוי האינפלציה. מנגד, מס נומינלי, בשיעור של 15%, חל על הרווח ללא כל התחשבות בגובה האינפלציה. מכיוון שהשאיפה של כל משקיע ומשקיעה לשלם כמה שפחות מס (בכפוף לחוק כמובן), בתקופה של אינפלציה גבוהה יש העדפה ברורה למכשירי חיסכון והשקעה עם מנגנון מיסוי ריאלי, המגן מפני אינפלציה ושחיקת שורת הרווח.

לשם המחשת הפער בתשלומי המס, ניעזר בשני מכשירים המגלמים שיטת מיסוי שונה – פיקדון בנקאי עם מס נומינלי לעומת פוליסת חיסכון עם מנגנון מיסוי ריאלי. למעשה, אם פיקדון בנקאי ופוליסת חיסכון מניבים תשואה שנתית זהה של 5%, ובהנחה שהאינפלציה בישראל עומדת גם היא על 5%, בפיקדון בנקאי יישלם החוסך מס נומינלי של 15% ממרכיב הרווח, החל מהשקל הראשון. עם זאת, משקיע בפוליסה לא יידרש לשלם מס כלל, בשל קיזוז מרכיב הרווח כנגד שיעור האינפלציה. המשמעות הינה שאפיקי השקעה וחיסכון עם מנגנון מיסוי ריאלי מתפקדים בתקופה הנוכחית כרשת הגנה יעילה מפני סביבה אינפלציונית גואה.

מנגנון מיסוי ריאלי, ניתן למצוא, בין היתר, במכשירים ואפיקים כמו תיק ניירות ערך מנוהל, קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון ועוד. מנגד, מיסוי נומינלי קיים בקופת גמל לפי תיקון 190, סוגים מסוימים של אגרות חוב (ממשלתיות וקונצרניות שקליות), פיקדונות בנקאיים ואחרים.

למעשה, בתקופות סוערות שהאינפלציה נוסקת ומערימה קשיים, המטרה הראשונה היא שמירה על הערך הריאלי של הכסף באמצעות השגת תשואה זהה, לכל הפחות, לגובה האינפלציה, כאשר מיסוי ריאלי עשוי לסייע להשגת המטרה. לצד זאת, בתרחיש שהאינפלציה תרוסן ותחזור לשיעורים מתונים, יהיה צורך לשקול מחדש את כדאיות מנגנוני המיסוי (נומינלי מול ריאלי) ולבצע את ההתאמות הנדרשות ביחס לתנאים הפיננסיים.

בשורה התחתונה, היכולת לצלוח את אתגרי התקופה ולהבטיח יציבות בתיק הנכסים נעוצה גם בניצול יצירתי ומיטבי של היבטי המס השונים, המתורגמים לחיסכון כלכלי משמעותי והגדלת שורת הרווח. בחינה מקצועית של סוגיות מיסוי שונות יבטיחו רשת ביטחון מול סביבה אינפלציונית גבוהה לצד פוטנציאל להשאת תשואה גם מול אתגרי התקופה. צוות המתכננים ב’נטו תכנון פיננסי’ ממשיך לעמוד לרשותכם בכל עת וישמח לסייע בבחינת תמהיל ההשקעות וביצוע ההתאמות המתבקשות.

אביעד הרוש

הכותב הינו אביעד הרוש – סוכן ביטוח פנסיוני ומתכנן פיננסי

>> למידע אודות נטו תכנון פיננסי

מעוניינים לדעת עוד?

מלאו את הפרטים ואנחנו נדאג שתקבלו את כל התשובות שאתם צריכים לקבל!

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר