להניב תשואה גם מול אתגרי התקופה: חשיבות עקרון הפיזור בתקופה של טלטלה פוליטית, ביטחונית וכלכלית

לסיטואציה הכלכלית המורכבת התווספו באחרונה גם מתחים פוליטיים וסיכונים ביטחוניים, שמעצימים את אי-הוודאות בזירה המקומית ומלבים את התנודתיות בשווקים. בעתות אלה נדרשים המשקיעים לנקוט בשורה של מהלכים טקטיים שיבטיחו פריסת רשת הגנה אפקטיבית בתמהיל ההשקעות לצד שילוב נכסים עם פוטנציאל להניב תשואה גם מול אתגרי התקופה.

 

כיצד ניתן להגדיל את תשואת החסכונות האישים שלך? באופן מיטבי ומניב?

השווקים הפיננסיים תמיד מצאו דרך להעמיד את המשקיעים ברגעי מבחן, חלקם קשים וחלקם עוד יותר. לרוב, היו אלו אירועים מאקרו-כלכליים שטלטלו את הבורסות אולם גם התערערות היציבות הפוליטית והתלקחות בזירה הביטחונית תפקדו לא אחת כטריגרים שהשפיעו על יציבות השווקים בישראל. אלא שבנקודת הזמן הנוכחית מדובר בהתלכדות של כמה סיכונים ורצף אירועים המגיעים מכל חזית – כלכלית, פוליטית וביטחונית – המייצרים יחד נקודת מבחן המאתגרת במיוחד למשקיעים.

בחזית הכלכלית, המאבק העיקש שמנהל בנק ישראל לדיכוי האינפלציה, בדומה למקביליו בעולם, דחף את הריבית לזנק – בפעם התשיעית הרציפות – לשיעור של 4.5%. העלייה החדה והעקבית בסביבת הריבית נותנת אותותיה בשווקים ואת ההשלכות, הישירות והעקיפות, קשה להחמיץ: חברות עסקיות רושמות האטה בקצב הצמיחה לצד שחיקה בשורת הרווח והנמכת תחזיות.

אלא שאם ריבית גבוהה היא מגמה רוחבית המאפיינת כעת את הכלכלה הגלובלית, בזירה המקומית התווספו גם סיכונים ממוקדים. כך, מתחים וזעזועים פוליטיים, בראשם הרפורמה המשפטית, הוסיפו ממד אחר של אי-וודאות לבורסה המקומית, שרשמה עד כה ביצועי חסר אל מול מקבילותיה בארה”ב ואירופה. החשש נעוץ בחקיקת הרפורמה במתכונתה הנוכחית, מהלך שאולי ישפיע על פרמיית הסיכון של ישראל. אם לא די בכך, גם ההסלמה הביטחונית בגזרות השונות משפיעה על מפלס אי-הוודאות בשוק ומייצרת סיכון שמא ישראל תיקלע לאירוע ביטחוני מתמשך.

סמיכות והתלכדות האירועים מתנקזים לכדי עלייה ברף הסיכון בשוק המקומי, לפחות בינתיים, ומכאן שחשוב לחלץ את התובנות המתבקשות ולהיצמד לעקרון של פיזור השקעות אפקטיבי – החשוב בנקודת הזמן הנוכחית מאין כמוהו.

 

לבדיקת התשואות שצברת בחמש השנים האחרונות בתיק ההשקעות שלך

*הבדיקה ללא עלות והתחייבות

רוטציה בתמהיל ההשקעות

פיזור סיכונים, כשלעצמו, הוא אלמנט קריטי הנדרש מתוך נקודת מבט פיננסית, וודאי לא פוליטית. אלא שכדי ליישם פיזור אופטימלי וחכם בתיק ההשקעות, יש לנקוט במספר מהלכים. בשלב ראשון נדרש לגוון את התיק באמצעות הקצאת חשיפה גם לנכסי השקעה בשווקים זרים, במקביל לאלו בשוק המקומי. אלמנט זה מייצר פיזור גיאוגרפי רחב ומנטרל את “הטיית הביתיות” (הנטייה למקד את ההשקעות רק בשוק המקומי). כמו-כן, גם חשיפה למגזרי פעילות שונים (בנקים, נדל”ן, טכנולוגיה וכו’) מהווה רובד חשוב המכווץ את התלות בסקטור יחיד.

נוסף על כך, פיזור נכון מחייב את העשרת התמהיל באפיקי השקעה גם מחוץ לגבולות הבורסה – נכסים אלטרנטיביים – המייצרים יסוד של יציבות בתיק. בשל העובדה כי השקעות אלה אינן סחירות, הן מפגינות קורלציה נמוכה לתנודתיות השוק הסחיר ואף הוכיחו כי גם בעתות משבר הן בעלות פוטנציאל שגשוג ויכולת להניב תשואה.

מדובר למעשה במנעד רחב של פוזיציות השקעה (פרויקטי נדל”ן, תשתית, קרנות גידור ועוד) המקפלות בתוכן, מלבד פוטנציאל תשואה, אלמנטים המייצרים מנגנוני הגנה ואיזון בתיק, זאת כאמור ללא תלות בהתנהגות הבורסות.

יתרה מכך, לצד העשרת הפורטפוליו במגוון מכשירים, סחירים ובלתי-סחירים, רצוי גם להבטיח כי ניהול כספי ההשקעה יתבצע אצל כמה מנהלים, זאת במטרה לנטרל אפשרות למשקל יתר במוצר או גוף מסוים ולהפחית בהתאם את מידת הסיכון הכוללת בתיק.

 

ניתן להתחיל בדיקה להתאמת תכנון התיק הפיננסי שלך על ידי בחירת קבוצת גילך:

           

 

בשורה התחתונה , בהינתן השינוי המתגבש בתנאים הפיננסיים וכהערכות להתמודדות ממושכת עם אי-הוודאות והסביבה מאתגרת, נדרש להבטיח, בראש ובראשנה, פיזור אופטימלי בתמהיל הנכסים. אנו ב’נטו תכנון פיננסי’ מתמחים כבר למעלה משני עשורים בניהול פיננסי ובניית אסטרטגיות השקעה ארוכות-טווח עבור עשרות אלפי לקוחות, זאת מתוך הבנה כי תנאי השוק הדינאמיים מחייבים ביצוע התאמות בתמהיל ההשקעות, לצד ליווי צמוד של מתכנן פיננסי מיומן, המבטיחים מעטפת הגנה מול מצבי השוק המשתנים לצד פוטנציאל להניב תשואה גם אל מול אתגרי התקופה.

 

יאיר הקמן

הכותב הינו יאיר הקמן – מתכנן פיננסי בכיר, סוכן ביטוח פנסיוני

 

>> למידע אודות נטו תכנון פיננסי

מעוניינים לדעת עוד?

מלאו את הפרטים ואנחנו נדאג שתקבלו את כל התשובות שאתם צריכים לקבל!

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר