מהו מינוף בשוק ההון

צרו איתי קשר >>

בשוק ההון, כמו בעולמות פיננסיים אחרים, ניתן להשקיע דרך שורה ארוכה של מכשירים ומוצרים. בדרך כלל, הקשר בין רמת ההשקעה ורמת התשואה הינו ישיר ופשוט למדי: אנו משקיעים סכום מסוים במנייה ו/או באג”ח, עוקבים אחרי מדד מסוים וכדומה – ומרוויחים (או מפסידים) בהתאם לעלייה (או הירידה) בערכו.
זה טוב ויפה, אבל מה אם התשואה הצפויה שניתן לקבל לא ממש מספקת אותנו והיינו רוצים להגדיל את הרווח באופן משמעותי? כאן נכנס לתמונה מינוף שוק ההון.

בדקו את זכאותכם להשקעה במדד S&P500 >>

הסבר פשוט על מינוף

על פניו, מינוף בשוק ההון הוא דרך פעולה של השחקנים הגדולים והמתוחכמים ולכאורה, משקיעים פרטיים פחות מיומנים.
קודם כל, יש להבהיר כי לצד סיכוי גדול יותר קיים גם סיכון גדול יותר במינוף ובאמת כדאי מאוד שתהיה הבנה טובה בשוק ההון – בוודאי אם אתם מבצעים בעצמכם את ההשקעה.
מצד שני, אין בכך לומר שהמושג “מינוף” הינו קשה במיוחד להבנה.

נחזור לשאלה שבפסקת הפתיחה: מה קורה אם אני רוצה להרוויח עוד יותר מהשקעה בשוק ההון? התשובה הפשוטה היא – לשים יותר כסף על המניה, האג”ח וכן הלאה. \
אבל מה אם אין לי את הסכום הנדרש להשקעה? זוהי בדיוק מהותו של המינוף: השגת מימון נוסף להשקעה שלכם, על בסיס הכסף הקיים, כדי לרכוש יותר מהמוצר הפיננסי ובכך להשיג תשואה גבוהה יותר.

למעשה, מרבית האנשים בישראל מכירים זאת היטב מהמשכנתא.
בעולם המשכנתאות, מביאים הון עצמי מסוים כדאי לרכוש דירה והבנק משלים את היתר.
למשל, החלטנו לרכוש דירה ב- 2 מיליון שקלים אבל איננו מביאים את מלוא הסכום, אלא נעזרים בבנק ל-1 מיליון מתוך הסכום. אחרי שנתיים גילינו לשמחתנו שערך הדירה עלה ב- 10%, כלומר עלה ל- 2.2 מליון שקל. אז הרווחנו 200 אלף ₪.

עכשיו, אם היינו מממנים את הדירה לגמרי מכיסנו כלומר, מביאים בעצמנו את כל הסכום (2 מיליון ₪) הרי שהרווחנו 10% על ההשקעה. אבל, הבאנו רק מחצית מהסכום ואת השאר נתן הבנק, מה שאומר שהרווחנו 200 אלף ₪ על 1 מיליון ₪.
בחישוב פשוט – תשואה של 20% על ההשקעה. במילים אחרות, עשינו מינוף לכסף שלנו ביחד עם הכסף שנתן הבנק וכך הצלחנו לרכוש נכס יותר גדול וליהנות מיותר תשואה.
עם זאת, כמובן שמתשואה של 20% עלינו להפחית את הריבית שגובה הבנק על המשכנתא ואנו יוצאים ברווח כל עוד העלייה בערך הדירה גבוהה מגובה הריבית.
מה אם מחיר הדירה דווקא ירד? נניח שקרה הבלתי יאומן ומחירי הדירות בישראל ירדו.
הדירה שקנינו כבר לא שווה 2 מיליון אלא רק 1.8 מיליון ואנו מוכרים אותה בסכום הזה.
אם הבאנו את כל הכסף מכיסנו הרי שהפסדנו 200 אלף ₪ (10% הפסד), אבל אם לקחנו משכנתא של מיליון ₪ כלומר, עשינו מינוף על הדירה הרי שהפסדנו 200 אלף ש”ח וגם את הריבית (יותר מ- 20% הפסד).

בשוק ההון זה עובד קצת אחרת, אבל העיקרון זהה – הסיכון בעסקאות ממונפות גדול יותר ולכן, יש לבצען בזהירות רבה.

דוגמאות למסחר ממונף בשוק ההון

אז כן, בבורסה מתרחשות הרבה מאוד עסקאות ממונפות באמצעות מכשירים שונים. סיטואציה המאפשרת למשקיע לבצע עסקאות בשיעור גבוה משמעותית מההון העצמי שלו.
משקיעים פרטיים יכולים לפתוח חשבון ממונף, שמשמעו שמקבלים מהברוקר מעין הלוואה בהתאם לסוג הנכס, עם ריבית מסוימת על ההלוואה.
לדוגמא, סוחר מסוים רוצה לקנות 200 מניות שמתומחרות נכון ליום העסקה ב- 100 דולרים לאחת כלומר, בסה”כ 20 אלף דולר. הוא מביא עשרת אלפים דולר ומקבל סכום זהה בהלוואה וכך המינוף שלו עומד על 1:2.

דוגמא נוספת למינוף ניתן למצוא במסחר באופציות. כאן, מי שקונה נכס כמו מניה, אג”ח או מט”ח עושה זאת בשער ובתאריך מסוים ולאחר מכן, יכול לממש את הנכס על פי ראות עיניו ולא לפי רצונו של המוכר.
עוד דוגמא היא חוזים עתידיים על סחורות, מטבעות או מדדים, כאשר המינוף או המכפיל הוא מספר היחידות הנקנות מהנכס. עם זאת, ראוי לציין שבניגוד למסחר באופציות, כאן גם למוכר יש את הזכות לקבל החלטה לגבי מימוש העסקה.

אם כן, כל המסחר באופציות הוא ממונף ולצידו קיימים מכשירים נוספים. למשל, קרנות נאמנות יכולות להיות ממונפות ביחסים משתנים בהתאם למדיניות שלהן.
קרן נאמנות היא מכשיר המאפשר השקעה נזילה באפיקים שונים של שוק ההון, בדגש על אג”ח ומניות.

הקרן משקיעה על פי תשקיפים ומדיניות הגלויים לעיני המשקיעים, לרבות אופן הפיזור ורמת הסיכון. כל משקיע רוכש מספר יחידות של הקרן, דבר הקובע את שיעור רווחיו מתוך הרווחים העתידיים של הקרן.

כמה דברים שחשוב לזכור

מסחר בשוק ההון כרוך בסיכוי וסיכון, וכאשר משתמשים במינוף מכפילים בכמה מונים (בהתאם למינוף) את הסיכון. לפיכך, מי שסוחר בשוק ההון נדרש בראש ובראשונה להעמיד ביטחונות בדמות כספים נזילים או לחילופין לבצע מינוף מול נכסים אחרים בחשבונו.

עקב הסיכון הגדול יחסית, אם אין לכם ידע והבנה בשוק ההון, יש לבחור אך ורק בגופים שהוכיחו את עצמם לאורך תקופה ממושכת בהתנהלות אחראית. בנוסף, יש להעמיד לצורך השקעות אלו רק את הכסף שבאמת יש לכם ופנוי להשקעה (שאותו תוכלו לסכן), כך שהפסד לא יפגע באופן קריטי במצבכם הכלכלי ו/או ביכולות להוציא אל הפועל תוכניות המצריכות הון עצמי.

לקבל ייעוץ מקצועי

בין אם אתם מתעניינים ספציפית בהשקעות ממונפות, ובין אם בשוק ההון בכלל, אנו מזמינים אתכם לקבל ייעוץ מקצועי ומותאם אישית מהמומחים של נטו תכנון פיננסי.
אנו נעזור בבחינת הצרכים, המטרות, האפשרויות, המגבלות, שאיפות הרווח והעדפות הסיכון שלכם, ונכווין אתכם לביצוע השקעות אופטימאליות שהן הנכונות ביותר עבורכם.

לקבלת מענה מותאם אישית ניתן לפנות אל נטו תכנון פיננסי ב- *9062 או במייל [email protected].

אין במידע על הדירוג והתשואות שהושגו בעבר בכדי להצביע על הדירוג והתשואות שתושגנה בעתיד או התחייבות לתשואה כלשהי. התשואה הינה נומינליות ברוטו לפני ניכוי דמי ניהול ומתייחסת לתקופה: 04/2023 – 04/2024. הנתונים מאתר ביטוח נט.

המידע המפורט לעיל, כפוף להוראות ההסדר התחיקתי והינו חומר מסייע בלבד. אין לראות במידע זה כעובדתי, מייעץ או כמידע שלם וממצה, ואין בו כדי למצות ו/או להחליף את הוראות ההסדר התחיקתי והתקנון הרלוונטי. המידע האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה או חוות דעת ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או תחליף לשיווק השקעות אישי ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל לקוח. אין באמור כדי להוות התחייבות לתשואה עודפת ואין בתשואות העבר בכדי להבטיח תשואה דומה בעתיד.
כל הזכויות שמורות לנטו משווקים פיננסיים סוכנות לביטוח פנסיוני בע”מ

בדקו את זכאותכם להשקעה במדד S&P500 >>

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר