פוליסת חיסכון או קופת גמל בתיקון 190?

צרו איתי קשר >>

קופות הגמל ופוליסות החיסכון נמנות על מכשירי החיסכון היותר פופולאריים בשוק, כאשר קופות הגמל מכוונות יותר לטווח הארוך והבינוני ואילו פוליסות החיסכון יותר לחוסכים לטווחים משתנים.

למעשה, עם השנים האטרקטיביות של קופות הגמל הלכה ופחתה בהשוואה למוצרים אחרים בשוק. כדי לתקן את המצב בא לעולם תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, שבאמת החזיר מיליארדי שקלים אל קופות הגמל. לכן, כאשר בודקים לגבי העדיפות של קופות גמל או פוליסת חיסכון, תיקון 190 הוא בהחלט פרמטר משמעותי שצריך להביא בחשבון.

בדקו את זכאותכם להשקעה במדד S&P500 >>

תיקון 190 לטובת קופות הגמל

בשנת 2008 הוחלט כי את הכספים מקופות הגמל יהיה ניתן למשוך רק בפרישה ובמקביל לכניסת מוצרים חדשים לשוק דעכה האטרקטיביות שלהן.
תיקון 190 משנת 2012 נועד להחזיר את האטרקטיביות אל המוצר שהפך לפנסיוני, כלומר עבור אנשים המתקרבים לגיל 60 ומעבר לו.

בראש ובראשונה, התיקון קובע שמי שמגיע לגיל 60 יוכל למשוך מהקופה קצבה חודשית עם פטור מלא ממס רווחי הון (25%) וזאת עד לקצבה בגובה של פי 5 מהשכר הממוצע במשק. שנית, התיקון מאפשר גם לבצע משיכה הונית של סכומים מעל פי 5 מהשכר הממוצע במשק ועד לכלל כספי החיסכון, עם מיסוי של 15% נומינלי בלבד.
זאת, עבור מי שהבטיח קצבה חודשית מינימאלית ממקור אחר ועל כספים שהופקדו לאחר שנת 2012.

זה אומר שניתן למשל, לבצע משיכה הונית בסכום מסוים ובכך ליהנות מיותר כסף נזיל להוצאות השונות בפרישה ואת היתר להשאיר בקופה כדי לקבל קצבה פטורה לגמרי ממס.

עוד נקבע בתיקון כי דמי הניהול בקופות הגמל יהיו לא יותר מ- 1.05%, אם כי לרוב דמי הניהול ממילא נמוכים יותר. מלבד זאת, לכל אורך תקופת החיסכון ניתן יהיה לעבור בין מסלולי ההשקעה השונים בקופה על פי העדפות אישיות, מבלי שהדבר ייחשב כאירוע מס. גם ניתן לקבל הלוואה מקופת הגמל אל מול הכספים שנחסכו בתנאים נוחים במיוחד, בעוד הכספים בקופה משמשים בתור אופציה ‘בטוחה’.

לבסוף, התיקון קבע כי הכספים שנצברו בקופת הגמל עוברים בירושה עם הטבות המס. במידה והחוסך נפטר לפני גיל 75 אפשר למשוך את מלוא הכספים עם פטור ממס ואם החוסך נפטר לאחר גיל 75 ניתן לבצע משיכה הונית עם מיסוי מופחת או בקצבה פטורה ממס.

השוואת האטרקטיביות של פוליסות החיסכון מול קופות הגמל לאור תיקון 190

כדי להשוות בין המוצרים, נציין תחילה שפוליסות חיסכון הן מוצר השקעה לכל דבר, המוצע אמנם על ידי חברות הביטוח אך הן ללא מרכיב ביטוחי. כמו קופות הגמל, גם הן מציעות מגוון מסלולים וסוגים רבים של השקעות, לרבות בנכסים לא סחירים שאינם מושפעים ישירות מתנודות בשוק ההון, דבר התורם לפיזור הסיכונים. עם זאת, מכיוון שיש יותר חברות המציעות חיסכון בקופות גמל, ניתן לומר שמרחב הבחירה כאן גבוה יותר.

מעבר לכך, פוליסת חיסכון אינה מוגדרת בתור מוצר פנסיוני וזהו הבדל עצום. פוליסות החיסכון פתוחות למעשה בפני כולם, ללא מגבלת גיל וגם אין התניה כלשהי של הסכום שיכול להתחיל במאות בודדות של שקלים.

לעומת זאת, מי שרוצה ליהנות מהיתרונות של תיקון 190 לקופות הגמל, יצטרך לעשות זאת רק לאחר גיל 50 ורק אם הבטיח שתהיה לו קצבה מינימאלית העומדת על כ- 4,500 ₪ לחודש. באותו האופן, מכיוון שפוליסות חיסכון אינן מוצר פנסיוני, הרי שבניגוד לקופות הגמל אין אצלן הפרשות מהמעסיק.

הבדל גדול נוסף, הוא שלפוליסות החיסכון יש נזילות גבוהה מאוד בניגוד לקופות הגמל המיועדות כאמור לחיסכון לגילאים מתקדמים. בפוליסת החיסכון אפשר לבצע משיכות מלאות, חלקיות, חודשיות וקבועות, כאשר המיסוי עומד על 25% על רווחי ההון (לא על הקרן עצמה).

אפשר גם לעבור בין מסלולים באותה הפוליסה או לעבור בין פוליסות של אותה החברה מבלי שהדבר ייחשב כאירוע מס. כך, נהנים מאפקט הריבית דה ריבית שמצטבר ככל שטווח החיסכון ארוך יותר. עם זאת, מעבר בין החברות אכן נחשב לאירוע מס.

מבחינת דמי הניהול, אמנם אין רף מקסימאלי העומד על 1.05% אך באופן כללי דמי הניהול דומים למדי עם יתרון קל לעומת קופות הגמל. ההבדל אינו משמעותי אך, בכל זאת יכול להגיע לסכומים ששווה לשים לב אליהם, במיוחד בחיסכון לטווח ארוך.

מבחינת המיסוי, תיקון 190 הביא כאמור בשורה לקופות הגמל ומאפשר לבצע משיכות הונית עם מיסוי 15% נומינלי בלבד, לעומת 25 מיסוי על משיכות מפוליסת החיסכון.
עם זאת, גם בפוליסות החיסכון קיים פטור ממס עד לתקרה מסוימת החל מההגעה לגיל מתקדם, דבר המאזן מעט את התמונה.

לבסוף, ראוי לציין כי למרות שפוליסות החיסכון הינן מוצר השקעה ואינן כוללות בעיקרון מרכיב ביטוחי, ישנן בכל זאת פוליסות הכוללות מרכיבים כאלו. מכיוון שמדובר במוצרים של חברות הביטוח, ניתן לבחור בפוליסות המשלבות ריסק מוות, ביטוח השתלות, נכות מתאונה וכדומה, מה שמאפשר הבטחת המשכיות החיסכון עבור הילדים במידה וההורים נפטרים או סובלים מאובדן כושר עבודה.

אז מהי הבחירה הנכונה?

אין תשובה אחת ויחידה לשאלה זו והיא משתנה בהתאם לצרכיכם והעדפותיכם האישיות.
ככלל, ניתן לומר שבעקבות תיקון 190 קופות הגמל הפכו אטרקטיביות יותר לחוסכים מבוגרים, הרואים את הפרישה באופק ואילו פוליסות החיסכון מהוות מכשיר השקעה נזיל שמראה יתרונות גם בטווחים בינוניים וקצרים.

אם אתם מתלבטים בין שתי אפשרויות אלה, המומחים של נטו תכנון פיננסי עומדים לרשותכם ויסייעו בבחינת הצרכים, המטרות, האפשרויות, המגבלות, שאיפות הרווח והעדפות הסיכון שלכם. כך נוכל להכווין אתכם אל המוצר המתאים ביותר, בין אם פוליסת חיסכון, קופת גמל או כל מוצר אחר.

לקבלת מענה מותאם אישית ניתן לפנות אל נטו תכנון פיננסי ב- *9062 או במייל [email protected].

אין במידע על הדירוג והתשואות שהושגו בעבר בכדי להצביע על הדירוג והתשואות שתושגנה בעתיד או התחייבות לתשואה כלשהי. התשואה הינה נומינליות ברוטו לפני ניכוי דמי ניהול ומתייחסת לתקופה: 04/2023 – 04/2024. הנתונים מאתר ביטוח נט.

המידע המפורט לעיל, כפוף להוראות ההסדר התחיקתי והינו חומר מסייע בלבד. אין לראות במידע זה כעובדתי, מייעץ או כמידע שלם וממצה, ואין בו כדי למצות ו/או להחליף את הוראות ההסדר התחיקתי והתקנון הרלוונטי. המידע האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה או חוות דעת ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או תחליף לשיווק השקעות אישי ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל לקוח. אין באמור כדי להוות התחייבות לתשואה עודפת ואין בתשואות העבר בכדי להבטיח תשואה דומה בעתיד.
כל הזכויות שמורות לנטו משווקים פיננסיים סוכנות לביטוח פנסיוני בע”מ

בדקו את זכאותכם להשקעה במדד S&P500 >>

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר