מינוף קרנות השתלמות – האם ולמה כדאי?

צרו איתי קשר >>

קרנות ההשתלמות נמנות על מכשירי החיסכון וההשקעה הפופולאריים ביותר לטווח בינוני, הן עבור שכירים והן עבור עצמאיים. לקרנות הללו, יש מספר יתרונות חשובים ובפרט – שכעבור 6 שנים הכסף הופך לנזיל וניתן למשיכה עם פטור ממס על רווחי הון (שעומד על 25%). זה טוב ויפה, אבל מה אם התשואה הצפויה שניתן לקבל לא ממש מספקת אותנו והיינו רוצים להגדיל את הרווח באופן משמעותי? כאן נכנס לתמונה מינוף שוק ההון.

על היתרונות הנוספים נמנים גמישות בבחירת מסלולי ההשקעה, הורשה למוטבים, השקעת הכספים על ידי מומחים, דמי ניהול נמוכים ועוד.
עם זאת, במאמר זה נתייחס לאחד היתרונות הפחות מוכרים של נטילת הלוואה על חשבון הקרן לצרכים שונים, לרבות מינוף קרן השתלמות לצורך הפקת רווחים גדולים יותר.

בדקו את זכאותכם להשקעה במדד S&P500 >>

לקבל הלוואה על חשבון קרן השתלמות

כאמור, אחד היתרונות המשמעותיים של קרנות ההשתלמות הוא האפשרות לקבל הלוואה בריביות נוחות ועל פי רוב בתנאים הנוחים ביותר שאפשר למצוא בשוק. אגב, את ההלוואות על חשבון החיסכון ניתן לקבל גם במכשירים אחרים כגון פוליסות חיסכון, קופות גמל וקופות גמל להשקעה.

בחזרה אל קרן ההשתלמות, האפשרות למתן הלוואה בריבית נוחה במיוחד מגיעה מהסיכון הנמוך שנוטל עליו הגוף המנהל. כלומר, אם הייתם פונים אל בנק או חברת אשראי כלשהם כדי לקבל הלוואה, הרי שהבטוחות המצויות בידיהם היו מעטות מאוד ולעיתים אפסיות.
מאידך, במקרה של קרן ההשתלמות הכספים לכיסוי ההלוואה ממילא כבר נמצאים בתוך הקרן, כך שהסיכון נמוך מאוד.

אם יודעים שהסיכוי להחזר ההשקעה הינו גבוה ולמעשה כמעט ודאי, אין סיבה שלא לאפשר לציבור החוסכים לקחת הלוואה.
כך בית ההשקעות או חברת הביטוח מרוויחים פעמיים: גם את הריבית על ההלוואה שלכם בסיכון אפסי וגם שאתם לקוחות מרוצים. למעשה, הם גם מרוויחים מכך שאתם הופכים ללקוחות קבועים.
זאת אומרת, שאם עד כה הייתם יכולים לעבור בלי בעיה בין קרנות ההשתלמות לפי ביצועים, דמי ניהול וכדומה (מה שאינו מהווה אירוע מס), הרי שמעכשיו אתם מחויבים להישאר עם הקרן. בקיצור, כולם מרוויחים.

מה זה אומר – למנף את קרן ההשתלמות?

על קצה המזלג, מינוף משמעו שאתם לוקחים כסף של מישהו אחר ועושים עליו רווח. דבר זה נכון לגבי סוגים רבים של הלוואות כגון, המשכנתא שבה אתם משתמשים בכסף של הבנק כדי לקנות נכס גדול יותר מההון העצמי ובמידה שערך הדירה עולה הרווחתם גם מהכסף שהוצאת מהכיס וגם מהכסף שהביא הבנק (בניכוי הריבית על ההלוואה).
אותו הדבר נכון גם לגבי קרנות ההשתלמות: אתם יכולים לקחת הלוואה בריבית נמוכה יחסית לשוק ההלוואות ולעשות שימוש בכסף לצרכים משתנים.

יש להדגיש: נטילת הלוואה על חשבון הקרן עבור קניה של רכב, חופשה בחו”ל, לצורך רפואי וכן הלאה, איננה בגדר מינוף. הכוונה במינוף היא לקחת את הכסף הקיים כדי להרוויח ממנו יותר.
למשל, נניח שלקחתם מקרן ההשתלמות הלוואה של 200 אלף ₪ בריבית של 2% ואת הכסף שלקחתם החזרתם בחזרה לקרן עצמה או הכנסתם לבית השקעות או אפילו קניתם דירה להשקעה. כעת, על הכסף שקיבלתם בריבית של 2% למשך 7 שנים, הצלחתם להביא 5% תשואה שנתית ובהפחתת הריבית – הבאתם 5% שנתי.
כך, במהלך 7 שנים הצלחתם להכניס יותר מ- 50 אלף ₪ (בגלל הריבית דה ריבית) ולכך, מצטרפים הכספים שעדיין עובדים בשבילכם בתוך קרן ההשתלמות עצמה.

כמה דברים שחשוב לדעת

מינוף של קרן השתלמות מהווה כאמור אפשרות טובה מאוד. עם זאת, כמו כל הלוואה והשקעה יש להבין היטב את המספרים והתנאים ולזכור שקיימים גם סיכונים.
הנה כמה דברים שכדאי לדעת:

  • ניתן לקבל הלוואות של עד 10% בלבד מהקרן. זוהי מגבלה של רשות שוק ההון שנכנסה לתוקף לאחרונה, אשר הקטינה מאוד את השיעור שעמד לפני כן על 50%
    ו- 80%.
  • בעת האחרונה, אנו עדים לעלייה משמעותית בריבית בנק ישראל ולפיכך הריביות בשוק הפכו גבוהות יותר. דברים אלו בהחלט יהיו נכונים גם לגבי הלוואה מקרן ההשתלמות, שהיא בריבית משתנה.
    לדוגמא, אם ההלוואה בקרן שלכם היא בריבית פריים מינוס חצי אחוז ואם ריבית בנק ישראל נכון להיום היא 3.25%, הרי שתשלמו ריבית של 2.75%. ככל שהריביות במשק יעלו, כך הריבית תגדל.
    עם זאת, עדיין מדובר בריבית נמוכה משמעותית מאפשרויות אחרות בשוק, שבקלות יכולות להגיע גם ל- 7% ולמעלה מכך.
  • הריביות משתנות בין קרנות ההשתלמות ויש לבחון איזו מציעה את התנאים הטובים יותר. עם זאת, יש להכניס לשקלול גם את ביצועי הקרן, דמי הניהול ועוד, כי הכסף שנשאר בקרן ממשיך לעבוד.
  • בעת האחרונה חלו ירידות בשוק ההון, המגדילות את הסיכון עבור החברות המלוות.
    על כן, בתרחיש קיצוני עלול להיווצר מצב שבו החברה המלווה נכנסת למצב פיננסי בעייתי, שיאפשר לה על פי חוק לבקש את החזר ההלוואה לפני הזמן שנקבע.
  • במידה ואתם מעוניינים לבצע מינוף דרך מכשיר המשקיע בשוק ההון (קרן ההשתלמות עצמה או כל גוף אחר), קחו בחשבון שבעת האחרונה השוק תנודתי מאוד. התנודות מזכירות לציבור שבחירה באפיקי השקעה מסוימים יכולה להוביל לא רק לרווחים אלא גם להפסדים. במצב כזה, המשקיע עלול למצוא את עצמו מפסיד גם על ההשקעה וגם את הריבית על ההלוואה.

אז מה כדאי לעשות?

את ההחלטה על מינוף קרן השתלמות כדאי לעשות עם ייעוץ מקצועי, לבחינת האפשרויות וההזדמנויות (כגון השקעות אלטרנטיביות שאין מושפעות במישרין מהתנודות בשוק ההון), הסיכונים הקיימים ופיזור מושכל שלהם, הסכומים שניתן ללוות והריביות, הקרנות שמציגות את הביצועים הטובים ביותר, הצרכים והעדפות האישיות ועוד. את כל זאת ועוד תקבלו מהמומחים של נטו תכנון פיננסי דרך מענה מותאם אישית.
לשם כך, ניתן לפנות אלינו ב- *9062 או במייל [email protected].

אין במידע על הדירוג והתשואות שהושגו בעבר בכדי להצביע על הדירוג והתשואות שתושגנה בעתיד או התחייבות לתשואה כלשהי. התשואה הינה נומינליות ברוטו לפני ניכוי דמי ניהול ומתייחסת לתקופה: 04/2023 – 04/2024. הנתונים מאתר ביטוח נט.

המידע המפורט לעיל, כפוף להוראות ההסדר התחיקתי והינו חומר מסייע בלבד. אין לראות במידע זה כעובדתי, מייעץ או כמידע שלם וממצה, ואין בו כדי למצות ו/או להחליף את הוראות ההסדר התחיקתי והתקנון הרלוונטי. המידע האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה או חוות דעת ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או תחליף לשיווק השקעות אישי ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל לקוח. אין באמור כדי להוות התחייבות לתשואה עודפת ואין בתשואות העבר בכדי להבטיח תשואה דומה בעתיד.
כל הזכויות שמורות לנטו משווקים פיננסיים סוכנות לביטוח פנסיוני בע”מ

בדקו את זכאותכם להשקעה במדד S&P500 >>

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר