ניהול תיקים ניירות ערך – מי מנהל את ההשקעות וכיצד בוחרים את הגורם הנכון?

צרו איתי קשר >>

ניהול תיק השקעות אינו עניין של מה בכך. זוהי מלאכה המצריכה רמה גבוהה מאוד של מקצועיות, ידע מקיף ומעמיק, אתיקה ללא פשרות, יצירתיות ומסירות, הבנת האחריות הגדולה ועוד. על כן, הבחירה בגוף ובאדם שינהל שינהלו עבורכם את תיק ההשקעות אינה מובנת מאליה ומצריכה בדיקה של פרמטרים רבים.

אבל לפני הכל, במאמר הבא נבחן למי בכלל יש רישיון ניהול תיקים מהרשות לניירות ערך, החל ברמת החברה ועד למנהל הפרטני. לאחר מכן, נציג מספר היבטים שיעזרו לכם לבצע בחירה נבונה.

בדקו את זכאותכם להשקעה במדד S&P500 >>

כיצד חברות מקבלות רישיון לניהול תיקים

רישיון ניהול תיקים לחברות ניתן על ידי הרשות לניירות ערך. על מנת לקבל רישיון ניהול תיקים, רשות ניירות ערך בוחנת שורה ארוכה של תנאים שחייבים להתקיים על פי חוק. ראשית, חברה המעוניינת לקבל רישיון לניהול תיקים חייבת לעמוד בהגדרות של ‘חברה’ על פי חוק החברות משנת 1999 ולעמוד בתנאי מהימנות של בעלי שליטה ונושאי משרה.
בנוסף, פעילותה צריכה להתמקד אך ורק בניהול תיקים, ייעוץ או שיווק השקעות או בשיווק וייעוץ פנסיוני או בביצוע פעולות בבורסה.

על החברה להתחייב כי לכל העוסקים בשמה בניהול תיקים יש רישיון מתאים ושאין אצלה נושאי משרות שהורשעו במספר עבירות המנויות בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ”ה-1995. מלבד זאת, עליה להיות בעלת הון עצמי בסכום העומד לפחות בתקנות הביטוח ויש לה ערבות בנקאית, פיקדון או ניירות ערך בתנאים שקובעות תקנות הביטוח.

במידה והחברה עומדת בכלל התנאים האלו, עליה לבצע תהליך ממושך של הצגת אישורים וטפסים, תצהירים מאומתי עבור בעלי שליטה ונושאי משרות, רשימות של בעלי רישיונות, פרטים אישיים וקורות חיים, אישורים של רואה חשבון, העתק פוליסת ביטוח וכן הלאה.
לאחר מכן, מתחילה בדיקה מעמיקה של הרשות לניירות ערך ובמידה ואין בעיות יינתן הרישיון. בהמשך ייערכו הדרכות לחברה על ידי נציגי הרשות לניירות ערך, המתמקדות בין היתר במחויבויות של החברה כלפי הלקוחות ומול גורמי הפיקוח, הימנעות מבעיות ושגיאות שנתגלו בביקורות בחברות אחרות וכדומה.

רישיון של מנהלי תיקי השקעות

בדומה לחברות המבקשות רישיון לניהול תיקים, כך גם חייבים לעמוד מנהלי התיקים עצמם במספר תנאים כדי לקבל את רישיונם. לדוגמא, עליהם להיות בגירים תושבי ישראל ללא הרשעות בעבירות מסוימות ולעבור בהצלחה בחינות בתחומי הכלכלה, חשבונאות, אתיקה מקצועית, דיני ניירות ערך ועוד. כמו כן, עליהם לסיים התמחות של 9 חודשים אצל מאמן בעל רישיון לניהול תיקים ולפחות 5 שנות ניסיון בתחום בישראל.

הסכם בכתב עם מנהל התיקים שלכם

לפני פתיחת תיק ניירות ערך יש לעגן את ההתקשרות בהסכם כתוב. חשוב לקרוא היטב את ההסכם ובמיוחד לשים לב לנושאים כמו דמי ניהול תיק ניירות ערך, האם קיימות עסקאות בסיכון מיוחד, מדיניות ההשקעה וכ’ו.
בין היתר, ההסכם יפרט את הפרטים שלכם כלקוחות, את ההנחיות והצרכים שהעברתם לידיעתם מנהל התיקים, פירוט של דמי ניהול ניירות ערך, עמלות וחיובים נוספים, אפשרות לביטול ההתקשרות בכל עת ועוד.

בהסכם צריך להופיע גם ייפוי כוח ובו פירוט של היקף שיקול הדעת והסמכות שניתנים למנהל התיקים, כאשר עדיף להגביל את שיקול הדעת לגבי סוגי עסקאות וסכומי הכסף. כמו כן, צריכות להופיע הוראות שלכם לגבי סוגי הנכסים הפיננסיים שהתיק יכלול ושיעורם ביחס לשווי התיק וכן הסכמה או התניית הסכמה באישור שלכם מראש לקניה או מכירה של נכסים במחיר גבוה או נמוך ממחיר הבורסה.

לאחר שהחוזה הושלם ונחתם לעבור אל פתיחת חשבון ניירות ערך, המאפשר לבצע עבורכם ובשמכם פעולות של קנייה ומכירה. בעת פתיחת החשבון בבנק או אצל חבר בורסה תתבקשו לתת ייפוי כוח למנהל התיקים לביצוע הפעולות בחשבון. במידה והחשבון נפתח בבית ההשקעות עצמו, המשמעות היא שיש פחות תחושה של שליטה ושקיפות בחשבון.
אין זה אומר כמובן שיש בעיה עם פתיחת חשבון בבית ההשקעות, אך במידה ומדובר במנהל תיקים עצמאי או בבית השקעות קטן שאינכם מכירים היטב, ייתכן שעדיף לפתוח חשבון מנוהל בבנק.

איך לבחור את מנהל התיק שלכם?

ישנם לא מעט פרמטרים לבחירה חכמה של מנהל תיק השקעות. בראש ובראשונה, יש לבדוק האם יש למנהל התיקים ולחברה שמעסיקה אותו רישיון הולם וכדאי לבחון גם באתר של הרשות לניירות ערך האם קיימים פסקי דין, כתבי אישום או שלילת רישיון כנגדו.

כמו כן, חשוב מאוד לבצע סקר שוק אודות מנהלי תיקי השקעות, הלוקח בחשבון את הביצועים מהעבר (במקרה של בתי השקעות הביצועים מפורסמים באתרים ברשת), את דמי הניהול, את היקף הכספים והלקוחות, את היציבות גם במצבי תנודתיות של השוק ועוד.

בנוסף, חשוב להבין היטב את מדיניות ההשקעה והאפיקים הקיימים, לרבות סיכויי הרווח וסיכוני ההפסד. בפגישה עם המנהל התיקים (חייבת להתקיים פגישה פנים אל פנים), העבירו בצורה מפורטת את העדפותיכם האישיות, את הצרכים והמטרות וכל פרט רלוונטי נוסף. ככל שהמנהל יידע יותר עליכם וככל שאתם תבינו היטב את אפשרויות ההשקעה המתאימות, כך גדלים הסיכויים שתמצאו את הניהול המתאים לכם.

ייעוץ מקצועי לבחירת מנהל תיק השקעות

לבחירה נכונה יכולה במנהל התיק להיות השפעה גדולה על הכסף שלכם. על כן, מומלץ להסתייע בשירותי הייעוץ וההכוונה של נטו תכנון פיננסי.
אנו נעזור בבחינת הצרכים, המטרות, האפשרויות, המגבלות, שאיפות הרווח והעדפות הסיכון שלכם, ונכווין אתכם אל הגורם המתאים ביותר, תוך שאתם נהנים מיתרונות הנובעים משיתופי הפעולה שלנו עם בתי ההשקעות המובילים במשק.
לקבלת מענה מותאם אישית ניתן לפנות אל נטו תכנון פיננסי ב- *9062 או במייל [email protected]

אין במידע על הדירוג והתשואות שהושגו בעבר בכדי להצביע על הדירוג והתשואות שתושגנה בעתיד או התחייבות לתשואה כלשהי. התשואה הינה נומינליות ברוטו לפני ניכוי דמי ניהול ומתייחסת לתקופה: 04/2023 – 04/2024. הנתונים מאתר ביטוח נט.

המידע המפורט לעיל, כפוף להוראות ההסדר התחיקתי והינו חומר מסייע בלבד. אין לראות במידע זה כעובדתי, מייעץ או כמידע שלם וממצה, ואין בו כדי למצות ו/או להחליף את הוראות ההסדר התחיקתי והתקנון הרלוונטי. המידע האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה או חוות דעת ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או תחליף לשיווק השקעות אישי ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל לקוח. אין באמור כדי להוות התחייבות לתשואה עודפת ואין בתשואות העבר בכדי להבטיח תשואה דומה בעתיד.
כל הזכויות שמורות לנטו משווקים פיננסיים סוכנות לביטוח פנסיוני בע”מ

בדקו את זכאותכם להשקעה במדד S&P500 >>

ליצירת קשר

לתיאום פגישה

לתיאום פגישה
יצירת קשר